Kursen för funktionshindrade på folkhögskolan i Sunne (K3)
Hej på er bloggläsare. Jag heter Lars Bredberg och jag arbetar som handledare i kursen för människor med vissa funktions-nedsättningar. Jag undervisar även i datakunskap och är IT- ansvarig. Jag ser också till att vi har sång och musik på schemat, förutom det sköter jag skolans lokala marknadsföring. Jag har en bakgrund som musiker och projektledare inom kultur, jag har också sammanlagt mer än trettio års erfarenhet av att arbeta med människor med funktionsnedsättningen utvecklingsstörning.
Ett av kriterierna för stadsbidraget från folkbildningsrådet, är att vi inom folkbildningen ska ha verksamhet för människor med funktionsnedsättningar. Av Sveriges 150 folkhögskolor finns det ungefär 30 som har kurser för denna krets av människor. På Klarälvdalens folkhögskola i Sunne har vi haft en sådan verksamhet i ca 15 års tid. Folkhögskolan deltar även i ett internationellt samarbete som pågått under många år. Detta samarbete sker via diverse seminarier och kurser tillsammans med andra länder inom den europeiska gemenskapen. Vi har med andra ord rest en hel del inom Europa och också stått som värd för arrangemang i Sverige. Detta sker mestadels genom finansiering från EU.
I dagsläget har vi en kurs igång i Sunne med 11 deltagare samt en likartad kurs i Torsby. De flesta av våra deltagare har en plats inom kommunens LSS-verksamhet, men även en liten grupp från Gyllby behandlingshem deltar, vilket är ett ganska nytt och värdefullt inslag.
Så till innehållet! Vi pratar sällan i termer som utvecklingsstörning, funktionshinder eller något av alla diagnosbegrepp som annars florerar. Möjligtvis pratar vi om att man kan ha en viss problematik eller svårighet i vissa situationer, vi är alla olika och har mer eller mindre samma behov, som dessutom förändras över tid. Vi fokuserar på det man är bra på först och främst. Våra deltagare är inte ett funktionshinder med en människa bakom, utan en MÄNNISKA!
Vi pratar om livet, kärleken, fotbollen, orättvisan, längtan, frustrationen, meningsfullheten, sex, mat, natur, politik, hemmet, omsorgen, musiken…. Ja vi pratar jättemycket, om allt, och garvar benen av oss ibland. Vad är det för mening med detta då? För oss är det ganska självklart! Och för dig med som läser detta, eller hur?!
Många människor med funktionsnedsättningar är och har varit ganska utsatta, behovet av att få prata ur sig och höra andras erfarenheter är viktigt för att ibland se sitt eget sammanhang och kanske förstå varför man är där man är. Självkänsla och ett ökat självförtroende för våra deltagare är det egentliga målet för oss som jobbar här.
Kunskaper då? Det är ju en skola! Jomenvisst! Vi studerar ”teoretiska” ämnen som svenska, matte, historia, engelska och datakunskap, fast på ett annorlunda sätt. Vi jobbar dels i block, men framförallt väver vi in skolämnen i vardagsanknutna situationer och projekt.
Att ta del av, och själv finnas med i de nya sociala medierna på internet är viktigt för många av våra deltagare. Det är en demokratifråga. Att kunna hantera internet och att lära sig hur man använder detta medium kan ge en samhörighetskänsla och en möjlighet att söka information, finna nya vänner, eller kanske bara lyssna på musik och läsa tidningen. Vi går också igenom hur man skyddar sig mot de fällor som finns därute på ”the big bad net”.
För den som är intresserad! Kolla in vår egen blogg http://folkis.blogg.se/
Apropå demokrati! Riktigt viktigt för oss att studera. Ta bara en sådan sak som att gå och rösta, eller vad innebär begreppen rättigheter och skyldigheter. Vad betyder alla orden i LSS lagen? hur ska vi tolka det? Kan vi verkligen förändra något? Jo då! har vi kommit på, men det tar tid och är svårt ibland. Vi har bjudit in chefer och politiker, deltagit vid kommunfullmäktiges möten och ställt en fråga under allmänhetens frågestund. Vi har skickat in medborgarförslag… och till och med retat upp en och annan.
Att få del av levande kultur som musik och teater tycker de flesta är naturligt. Men om du har svårt att ta dig till olika arrangemang själv så blir det ganska begränsat. Det är många gånger denna grupp som får känna av nedskärningar i den kommunala servicen när det ska sparas pengar. Vi arrangerar därför själva. Som t.ex. rockfester och diskotek. Vi går på teater och utställningar och försöker på olika sätt vara våra egna kulturpersonligheter.
Estetiska uttryck som musik, måleri, keramik och glas är återkommande inslag. Man pratar, ibland lite slarvigt, om handens intelligens. Men visst! Känslan av beröringen med materialen och att försvinna in i rytmiken och sången väcker upp nya vindlingar i hjärnan. Betydelsen av detta är svår att mäta men är uppenbar för oss som jobbar med handledningen. Den inre tillfredställelsen kan vara god nog och ibland utvecklas man som människa på ett sätt som man inte trodde var möjlig.
Avslutningsvis vill jag hänvisa till Inga-Lills beskrivning av vad folkbildningen och folkhögskolan arbetar med och inte minst syftar till.
Mod är inte detsamma som frånvaro av rädsla
(Rollo May)
Tack och hej från Lars Bredberg
Jag överlämnar nu stafettpinnen till Tina Jörlén som ska blogga om skolans Socialpedagogiska kurs
Ett av kriterierna för stadsbidraget från folkbildningsrådet, är att vi inom folkbildningen ska ha verksamhet för människor med funktionsnedsättningar. Av Sveriges 150 folkhögskolor finns det ungefär 30 som har kurser för denna krets av människor. På Klarälvdalens folkhögskola i Sunne har vi haft en sådan verksamhet i ca 15 års tid. Folkhögskolan deltar även i ett internationellt samarbete som pågått under många år. Detta samarbete sker via diverse seminarier och kurser tillsammans med andra länder inom den europeiska gemenskapen. Vi har med andra ord rest en hel del inom Europa och också stått som värd för arrangemang i Sverige. Detta sker mestadels genom finansiering från EU.
I dagsläget har vi en kurs igång i Sunne med 11 deltagare samt en likartad kurs i Torsby. De flesta av våra deltagare har en plats inom kommunens LSS-verksamhet, men även en liten grupp från Gyllby behandlingshem deltar, vilket är ett ganska nytt och värdefullt inslag.
Så till innehållet! Vi pratar sällan i termer som utvecklingsstörning, funktionshinder eller något av alla diagnosbegrepp som annars florerar. Möjligtvis pratar vi om att man kan ha en viss problematik eller svårighet i vissa situationer, vi är alla olika och har mer eller mindre samma behov, som dessutom förändras över tid. Vi fokuserar på det man är bra på först och främst. Våra deltagare är inte ett funktionshinder med en människa bakom, utan en MÄNNISKA!
Vi pratar om livet, kärleken, fotbollen, orättvisan, längtan, frustrationen, meningsfullheten, sex, mat, natur, politik, hemmet, omsorgen, musiken…. Ja vi pratar jättemycket, om allt, och garvar benen av oss ibland. Vad är det för mening med detta då? För oss är det ganska självklart! Och för dig med som läser detta, eller hur?!
Många människor med funktionsnedsättningar är och har varit ganska utsatta, behovet av att få prata ur sig och höra andras erfarenheter är viktigt för att ibland se sitt eget sammanhang och kanske förstå varför man är där man är. Självkänsla och ett ökat självförtroende för våra deltagare är det egentliga målet för oss som jobbar här.
Kunskaper då? Det är ju en skola! Jomenvisst! Vi studerar ”teoretiska” ämnen som svenska, matte, historia, engelska och datakunskap, fast på ett annorlunda sätt. Vi jobbar dels i block, men framförallt väver vi in skolämnen i vardagsanknutna situationer och projekt.
Att ta del av, och själv finnas med i de nya sociala medierna på internet är viktigt för många av våra deltagare. Det är en demokratifråga. Att kunna hantera internet och att lära sig hur man använder detta medium kan ge en samhörighetskänsla och en möjlighet att söka information, finna nya vänner, eller kanske bara lyssna på musik och läsa tidningen. Vi går också igenom hur man skyddar sig mot de fällor som finns därute på ”the big bad net”.
För den som är intresserad! Kolla in vår egen blogg http://folkis.blogg.se/
Apropå demokrati! Riktigt viktigt för oss att studera. Ta bara en sådan sak som att gå och rösta, eller vad innebär begreppen rättigheter och skyldigheter. Vad betyder alla orden i LSS lagen? hur ska vi tolka det? Kan vi verkligen förändra något? Jo då! har vi kommit på, men det tar tid och är svårt ibland. Vi har bjudit in chefer och politiker, deltagit vid kommunfullmäktiges möten och ställt en fråga under allmänhetens frågestund. Vi har skickat in medborgarförslag… och till och med retat upp en och annan.
Att få del av levande kultur som musik och teater tycker de flesta är naturligt. Men om du har svårt att ta dig till olika arrangemang själv så blir det ganska begränsat. Det är många gånger denna grupp som får känna av nedskärningar i den kommunala servicen när det ska sparas pengar. Vi arrangerar därför själva. Som t.ex. rockfester och diskotek. Vi går på teater och utställningar och försöker på olika sätt vara våra egna kulturpersonligheter.
Estetiska uttryck som musik, måleri, keramik och glas är återkommande inslag. Man pratar, ibland lite slarvigt, om handens intelligens. Men visst! Känslan av beröringen med materialen och att försvinna in i rytmiken och sången väcker upp nya vindlingar i hjärnan. Betydelsen av detta är svår att mäta men är uppenbar för oss som jobbar med handledningen. Den inre tillfredställelsen kan vara god nog och ibland utvecklas man som människa på ett sätt som man inte trodde var möjlig.
Avslutningsvis vill jag hänvisa till Inga-Lills beskrivning av vad folkbildningen och folkhögskolan arbetar med och inte minst syftar till.
Mod är inte detsamma som frånvaro av rädsla
(Rollo May)
Tack och hej från Lars Bredberg
Jag överlämnar nu stafettpinnen till Tina Jörlén som ska blogga om skolans Socialpedagogiska kurs
Kommentarer