Leif Hagelin - i idrottens tjänst


Hej alla weblogläsare!

Jag heter Leif Hagelin, 52 år, född på "Sjukstôga" och uppvuxen i Sunne. Familjen består av en fantastisk fru och tre dito söner, varav två är vuxna och utflugna göteborgare. 

Det kom en förfrågan från kommunen om jag kunde tänka mig att blogga under två veckor - nu efter att bloggen i Genius Loci avslutas - och efter kort betänketid tackade jag ja. 
- Vet du vad du ska skriva om då, frågade äkta hälften? 

Nej, egentligen inte men jag kunde inte låta bli att utmana mig själv. Eftersom mitt jobb går ut på att få andra att utvecklas, vet jag att man måste göra något man aldrig gjort förut för att förändra saker och ting. Så vi får väl se…

Som sagt, född och uppvuxen i Sunne med en avstickare till Linköping och Skövde för "lumpen" och ett par års utbildning i Kristinehamn kom jag tillbaka till Sunne. Då fick jag vara med och bygga upp fritidsverksamheten på dåvarande Skogsbruksskolan Södra Viken. 

Där jobbade jag med elevvård och marknadsföring av skolan i nära femton år och trivdes alldeles förträffligt! I slutet av 80-talet fick jag kontakt med min nuvarande arbetsgivare då studieorganisatör Nils Kindberg besökte Södra Viken för ett möte med skolidrottsföreningen. 

Nisse arbetade på Svenska idrottsrörelsen studieförbund (SISU) och efter några timmars samtal med honom undrade han om jag var intresserad av att hjälpa till som fritidsombud i norra Värmland. Eftersom idrott var och är ett stort intresse accepterade jag erbjudandet och på den vägen är det. 1997 blev jag heltidsanställd som utbildningskonsulent på studieförbundet SISU Idrottsutbildarna (Svensk idrotts studie- och utbildningsorganisation).

Som ni säkert räknat ut kommer det att bli en hel del idrott i min blogg under dessa veckor. Med fler än 3,5 miljoner medlemmar i Sverige är det många som bevisligen är både berörda och intresserade och att idrotten har stor betydelse i världen, råder inga tvivel. VM i fotboll som startar till helgen är ett exempel, poolspelet i Mallbacken igår, för 8-9 åringar, ett annat!
/Leif

Kommentarer

Populära inlägg