Dags för något nytt - Nya möjligheter


Efter att ha jobbat för många andra, och varit med på att bygga deras dröm – var jag nu klar att bygga min egen dröm.  Men med vad?
Samtidigt hade jag börjat tänka på, att jag kanske skulle flytta tillbaka till Sverige. Då behövde jag en business jag kunde ta med mig.


Åter igen så kom det en möjlighet svävande förbi – det var en tidigare kollega från min tid på SAS hotellet i Bergen. Vi sprang på varandra på en reselivsmässa.

Bente & Ann-cin 

Hon frågade vad jag gjorde och om jag var öppen för en ny möjlighet - Öppen? Mitt intresse stod på vid gavel. Jag sa ju naturligtvis JA utan att veta vad det var – ville ju absolut höra mera för att avgöra om detta var något för mig. Jag har sagt det tidigare – allt för många säger NEJ tack innan de vet vad de säger nej tack till.
Sagt och gjort – vi hade möte dagen efter och så var jag i gång. På fotot är vi på en ”Convention i Spanien”.

När man letar efter ett nytt jobb eller en ny business möjlighet så finns det många likheter mellan dessa båda.



De fem 5 viktigaste punkterna som varje framgångsrikt företag måste ha.

Trender: Skall var inom en megatrend – inte en dygnsfluga. Skall jobba för dig inte mot dig. Exempelvis: hälsa och välmående, det kommer att helt säkert vara lika viktigt om 30, 50 100 år

      Företag: Du vill veta att du samarbetar/jobbar med ett pålitligt företag som är framgångsrikt och trovärdigt. Företaget har visioner och är förändrings villigt. Ex. KODAK tackade nej till patenten till digitalisering av foto för det hade de ingen tro på. Synd för dem – KODAK finns inte längre.

       Produkter: Viktigt att du själv tror på och har förtroende för produkterna. Att de är innovativa, unika och ledande inom sitt område.

Inkomst möjligheter:
Om du skall lägga ned arbete och tid, så ska du vara säker på att du får bra betalt/god förtjänst för arbetet du lägger ned.

Tajming:
Tajmingen måste vara rätt, men den är aldrig helt rätt. Tajming är något man ”tar”. Vill man något så tar man sig den tiden.  JA – så varför inte nu!?



Om vi ser på TRENDER nu 2018:
Många är medveten om sin hälsa och välbefinnande och vill bevara ett ungdomligt utseende och det är man nog om 30-50-100 år också.

Många ser efter och önskar sig en mera flexibel arbetssituation.
Sociala medier – vi kommunicerar genom sociala medier, vi handlar det mesta där etcetera...

Många vill ut och resa – har ett tidsbegränsat jobb ”ett GIG” för att tjäna nog pengar – reser iväg – när pengarna är slut så är det hem igen och ett nytt ”GIG” jobb – och så i väg igen. Pengarna tar slut när kassan inte fylls på under restiden.
Mera populärt att jobba åt sig själv och ha en ”Mikro business” ex UBER. 
Färre och färre kommer att vara anställda i framtiden – vi får klara oss själva.

 Återträff med 20 gamla utbytesstudenter i San Diego

När jag tog allt detta i beaktande så var beslutet enkelt – har nu en samarbetspartner som är seriös – innovativ - är en megatrend – möjlighet till god förtjänst – tar arbetet med mig runt i världen!

Samtidigt som jag nu bygger min dröm så hjälper jag andra med att bygga sin dröm. Detta kan jag göra i stora delar av världen samtidigt som jag reser och hälsar på vänner. I höst var jag i San Diego på en återträff med utbytesstudenter från mitt år på High School. Av 20 personer så blev det två som ville ha hjälp -vips så var jag igång med jobbet. Funderar du också på att göra något annat, något eget, hör av dig - du finner mig på Facebook.


Utsikt från takterrassen i Gamla Stan
Tanken på att flytta tillbaka till Sverige blev verklighet. Helt plötsligt fick jag erbjudande om en lägenhet i Gamla stan – den kunde jag bara inte säga nej till!

Jag hade ordnat så att jag inte är beroende av att vara på en bestämd plats. FRIHET! Så nu bor jag både i Oslo och Stockholm och testar om det till slut blir 100% Sverige.
Jag får nu hela tiden besked om att det behövs lärare i Sverige – jag som en gång blev utbildad till lärare.  Men – det är nog den enda ”möjligheten” jag tackar nej till.

Livet är spännande och man vet inte vad det bjuder på. Var nyfiken och säg inte nej utan att du vet vad du säger nej till – då kan du få vara med på mycket.

Tack för mig!
/Ann-Cin


Kommentarer

Anonym sa…
Grattis Ann-Cin du vet verkligen hur man ska ta tillvara på möjligheterna som livet erbjuder. Superbra skrivet och roligt att läsa om dig och din resa.
Kram Kathrin

Populära inlägg