"När jag grävde damm och skaffade bin"

En damm till kommande bin
och som vattenhål för djur.












När de luftburna elledningarna grävdes ner uppstod en plats som såg perfekt ut för en damm som ett vattenhål för djur plus att jag hade en långsiktig dröm om bin och de behöver vatten. 

Bosse, barnbarn till huset, kom med grävskopa och grävde. Direkt rann vatten till och en älg kom första kvällen och provdrack. Wow tänkte jag, men ganska snart torkade den ut och jag började misströsta. Borde jag lägga i någon duk, gräva om eller bara ge upp? Men saka men säkert har den format till sig och nu är den alltid fylld med vatten. Djuren är där ibland och dricker. Vem vet kanske kommer det grodor också? 

Nu är dammen alltid fylld med vatten.











Och ja! Jag har skaffat bin som dammen grävdes till. Både lätt och väldigt svårt. Bina är nordiska och ska tåla vårt klimat väl. Men de behöver pysslas om. 

Mina biodlargrannar Göran och Peter har också nordiska bin och det är bra att vi har samma ras så kan de para sig med varandra utan att det blir konstiga korsningar. Jag känner mig fortfarande valhänt när jag står med dräkten på och bina surrar omkring mig, men tycker det är roligt och spännande. 

Min mentor Göran har med vänlig och klok hand lett mig rätt och han har varit avgörande för att bina överlevt vintern och att det blev honung. Så stolt över mina första burkar med honung, som givetvis är världens godaste. 

/Anna Olsson

Jag har skaffat bin. Både lätt och väldigt svårt.









Mina första burkar egen honung.
Givetvis världens godaste
.


Kommentarer

Populära inlägg