Långloppsskidåkaren Gabriel Strid presenterar sig

Gabriel Strid, längdskidåkaren från Sunne
som tävlar i långlopps-världscupen.












Hej!
Mitt namn är Gabriel Strid. Jag är född och uppväxt i Sunne och under denna veckan kommer jag att dela med mig av mitt liv som längdskidåkare. Det kommer ett nytt inlägg varje dag under veckan och nu i första inlägget kommer jag att berätta vem jag är och hur allt började. 

Jag är 24 år och började med skidor när jag var 15 år, vilket är relativt sent jämfört med många andra skidåkare. Det gjorde att jag under hela min gymnasietid fick slå från underläge. Jag var alltså inte en speciellt bra skidåkare när jag sökte in till skidgymnasiet. Men med nöd och näppe tog jag den sista platsen och fick chansen att börja på skidgymnasiet i Torsby. Jag hade knappt stått på ett par rullskidor innan jag började och de flesta tjejerna på skolan var bättre än mig på skidor. 

Innan skidgymnasiet gick jag på Frycke, spelade fotboll och innebandy i Sunne och hade ingen plan alls att bli längdskidåkare. Jag gillade lagsport och att vara en del av ett lag, vilket är en stor skillnad jämför med traditionell skidåkning där man är en individuell idrottare och din presentation hänger enbart på dig själv. 

Egentligen var det först under andra året på gymnasiet som jag verkligen bestämde mig för att satsa på längdskidor. Det var då jag höjde träningsmängden och slutade med fotbollen helt. 

Min utvecklingskurva gick spikrakt uppåt och mina prestationer blev bättre och bättre. Många av testerna vi gjorde under gymnasiet förbättrade jag extremt mycket och innan sista året på gymnasiet hade jag även lyckats kamma hem en Junior-VM-medalj i rullskidor samt några pallplatser i världscupen.

Min utveckling har egentligen alltid gått uppåt med undantag för en hjärtmuskelinflammation som jag hade för 2 år sedan. Det gjorde att jag fick vila i 6 månader och efter det börja om lite ifrån noll igen. Det tog tid att komma tillbaka till samma nivå som innan men nu är jag tillbaka starkare än någonsin! 

Idag satsar jag 100% och har fått möjligheten att tävla för ett utländskt team i långlopps-världscupen Visma Ski Classics. Imorgon kommer jag att berätta mer om Visma Ski Classics, min satsning på långlopp och vägen dit.

/Gabriel Strid














Kommentarer

Populära inlägg