Östra Ämtervik, min plats på jorden

Sven L-O Johansson skriver i Sunnebloggen
Jag föddes 1948, och då blev jag inte en kommuninvånare i Sunne. För då var Östra Ämtervik en egen kommun - det fanns cirka 2 500 i hela Sverige, mot knappt 300 i dag. 1952 blev vi och kusinerna på västra sidan Fryken en del av den nya kommun som kallades ”Stora Sunne”, medan Sunne köping var en egen enhet. Så småningom slogs landsbygd och tätort ihop, sen införlivades också Lysvik och Gräsmark.

Kyrkan i Östra Ämtervik
Själv har jag ändå svårt att betrakta mig som Sunnebo, men desto lättare att kalla mig östämting - trots att myndigheterna har bestämt att jag är Karlstadsbo, oavsett vad jag själv tycker. Det är i alla fall så att när jag åker till Östra Ämtervik säger jag att jag åker hem, det gör jag inte när jag åker till Karlstad.

Det där med vilken plats på jorden man känner mest samhörighet med är intressant. Selma Lagerlöf tillbringade många år i Falun och Landskrona (och båda de orterna vill gärna korpa åt sig varsin liten bit av henne), men när hon blev stadd vid kassa var det Östra Ämtervik hon ville hem till.
Jag undrar vad hon skulle ha tyckt om att hon numer påstås vara en av Sunnes stora författare? Faktum är ju att hon till och med har skrivit - dessvärre minns jag inte var - att hon inte ens tyckte det var vidare trevligt när hon var tvungen att åka till Sunne!

Selma Lagerlöf
Det är förstås fånigt, men jag blir lite irriterad å hennes vägnar när hon liksom automatiskt har blivit inkorporerad i Sunne när det gjorts så kallade kommunreformer. Dessa har väl antagligen varit välmotiverade av något slags effektivitetsskäl, men människor byter ju inte automatiskt sin kulturella tillhörighet för att administrativa gränser ändras, tänker jag; och här skulle jag kunna lägga ut texten om engelsmän som inte vill vara européer, ukrainare och ryssar, folkslagen som en gång skulle föreställa jugoslaver - men det kanske är att dra resonemanget väl långt.

Nåja, nu ska jag i alla all under två veckor skriva några krönikor ”i ortens anda”, för det är väl vad ”Genius Loci” betyder. Vi får väl se om det blir Sunniskt, östämtskt eller kanske bara svenjohanssonskt.

Hälsningar
Sven L-O Johansson

Kommentarer

Populära inlägg