Samarbete

Varje dag samarbetar vi i olika situationer. Vi samarbetar på jobbet, vi samarbetar i ett förhållande, vi samarbetar med familjen, vi samarbetar med vännerna och samarbete… det gör vi även i rallybilen. Tänk er att sitta i en rallybil i full fart mellan träd och djupa diken. På en smal grusväg, där bilen går på varvstopp och varje beslut ska ske precis NU. Känslan att styra bilen genom att sitta i högerstolen. Det ni mina kära läsare…till det krävs både tillit, personkemi, förtroende och samarbete. Och det är en otroligt häftig känsla!

Mitt jobb som co-driver är att leverera noterna till föraren, som sedan ska ta emot dem och leverera ut till ratt och pedaler. Och det krävs många moment för att våga åka fort. Vi måste lita på varandra, lita på rallybilen, lita på noterna och man måste lita på sig själv för att åka i de höga farterna. Tänk er själva att köra full fart över ett krön på information ni får, men inte se vad som händer bakom. Du lägger hela din tillit till en annan människa.

                               
 Anders Gröndal & Miriam Walfridsson, Rally Sweden 2016.

Som sagt ovan, mitt jobb som co-driver är att leverera noter. Och nu kanske många av er undrar. Noter? Höga fiss eller läser hon i C-dur? Nej. Det vanligaste systemet jag oftast använder mig av är siffernoter. Och kort beskrivning på det: gradering mellan 1 och 6, en 1:a är som en vinkel och 6:a är nästan rak.

På varje gradering finns det + och -

Så t.ex en 3+ är skarpare än en 4-. Självklart är det höger och vänster ihop med graderingarna också. Det är även information om hur långt det är mellan svängarna, lyft, krön, placering av bil, sten inner eller ytter, om svängen nyper eller öppnar osv. Med den här informationen så gäller det, som ni redan förstått, att åka så fort man bara vågar från punkt A till punkt B.
 
                       
                                            Noter                                                         Miriam Walfridsson                                 

När ska jag leverera noterna? En vanlig och rolig fråga som jag brukar få. Svar: Föraren ska aldrig behöva tänka att ”nu vill jag ha nästa not”, utan den ska levereras precis innan hen hinner tänka det. Hur mycket noter jag levererar är beroende hur snabbt det går. Kommer vi t.ex till en hårnål där farten blir lägre, så ligger jag oftast ca en benämning framför. Går det däremot på varvstoppet och uppemot 200 km/h, så kan jag behöva ligga 4-5 benämningar framför, i kombination till hur miljön runt omkring ser ut. Känslan att sitta i högerstolen och känna att det är jag som styr bilen, fastän jag varken har någon ratt eller pedaler. Ni förstår nog redan vad som krävs? Just det, ett tillitsfullt samarbete. 

Många bitar från att ”tävla”, tycker jag är väldigt lärorikt att ta med ut i övriga arbetslivet/livet, och samarbete är en av dem. Återigen, jätteskoj att ni läser mina inlägg. Ta hand om er, så hörs vi snart igen.

Kram Miriam

Kommentarer

Populära inlägg