Apelsinmarmelad, snö och röd Chevy Monza

Ännu ett tydligt minne har jag från första gången som det hade snöat ordentligt.
Det var en vanlig vardag, men när jag vaknade den morgonen såg jag att marken, träden och huset var täckt av ett tjockt lager snö. Jag minns att jag tyckte att det var så vackert och fridfullt.
Jag tog det extra lugnt den morgonen och såg fram emot att få vara hemma och njuta av dagen. Jag satte på radion och väntade på att höra nyhetsuppläsaren lista upp alla skolor och arbetsplatser som var stängda för dagen på grund av snön.
Det var jag van vid från USA och tänkte att det var samma sak i Sverige. Beskedet kom dock aldrig så jag tänkte att jag kanske missat det och ringde därför grannen, men han bara skrattade.

Snö och en röd Chevy Monza
Det blev självklart ingen lugn dag för min del, och dessutom var jag tvungen att göra något som jag inte alls var van vid, köra på snöiga vägar!
Den röda Chevy Monza, som jag hade med mig från USA, fick dras upp otaliga gånger ur diket den vintern. Men även om det inte var så roligt i stunden, så är jag tacksam för de tillfällena då jag fick lära känna de grannar som hade traktor, och även de mycket trevliga Kurt och Lars på bensinmacken i Sunne.

Jag ville lära mig allt om mitt nya hemland! 
Sunnes rika kultur fascinerade mig och jag läste flera av Selma Lagerlöfs böcker. 
Jag träffade många nya människor, och fick vänner för livet.
Jag njöt av långa promenader i de fina skogarna och plockade lingon, blåbär och svamp på somrarna.
Jag blev en del av en grupp underbara kvinnor som heter Ladies Circle. Där lärde jag mig mer om allt vad Sunne och omnejd hade att erbjuda.
Jag blev bjuden på kaffe hos mina goda grannar och upptäckte hur roligt det var att baka.

När min andra jul i Sverige närmade sig, minns jag att jag var hemma hos min granne i Gårdserud. Hon var en otrolig kvinna, trevlig, varm och fantastiskt duktig på att laga mat, baka och fixa.

Apelsinmarmelad, en jultradition
Den gången höll hon på att göra apelsinmarmelad som förberedelse inför julen. Apelsinerna var på extrapris och hon berättade minsann att alla i Sverige gjorde apelsinmarmelad under jul. Jag som verkligen ville ta till mig de svenska traditionerna köpte apelsinerna, hittade ett enkelt recept och följde hennes råd. Jag gjorde fler burkar och frös ned marmeladen så att familjen kunde njuta av det under hela året.
Så gott!

Det var inte förrän många år senare, när jag bjöd vänner på marmeladen, som jag fick reda på att det inte nödvändigtvis var en svensk tradition.
Vi skrattade gott, men trots detta har jag ändå fortsatt göra apelsinmarmelad, varje jul. För även om det inte var en svensk tradition, så blev det min tradition!

Ibland kan det vara svårt att flytta, speciellt om det är till ett nytt land. Det kan bli lite fel i början, och det kan bli en del missförstånd, men igenom allt så är det bland viktigaste att våga prova på nya saker, skratta mycket, och njuta av livet (och apelsinmarmeladen)!

Hälsningar Ingrid Sanders

Kommentarer

Populära inlägg