Grävarbete och Findus
Jag har en önskan om att forma min roll som rektor utifrån vem jag är och vilka förutsättningar jag har. Det är faktiskt en av anledningarna till att jag provar på detta. Jag älskar att arbeta lekpedagogiskt och vill därför inte förlora den delen av mig själv i rektorsrollen.
Därför gör jag inhopp som Findus ibland på Östra förskolan som jobbar med det temat. På så sätt kan jag också följa deras arbete genom de reflektionsunderlag de skriver, men också vara delaktig på barnens nivå för att hålla mig uppdaterad på lärandet och utvecklingen i gruppen. Det blir aldrig så nära som när man är förskollärare men man får ändå en inblick i berättelserna som de delar på förskolan. De som är viktiga för känslan av sammanhang.
Akuta saker händer också i en rektors vardag där det till exempel måste grävas och därmed behövs en snabb plan på hur vi organiserar oss om vattnet ska stängas av eller att maten inte kan levereras etc. Information och snabba lösningar tillhör också vardagen. För mig innebär det att allt tar längre tid eftersom jag inte alltid vet vem jag kan vända mig till i olika ärenden. När mattan skulle bytas ut på Torvnäs förskola fick jag för mig att jag själv skulle åka dit och kolla hur det blev gjort, då sa någon till mig "men det är väl inte du som ska byta matta?" och efter det insåg jag att det handlar mycket om att våga lita på människor och delegera det som går att delegera.
Man måste inte göra allt själv, tillsammans är bra!
Tack för mig!
Kommentarer