Fotboll och energieffektivisering

 Hej, 

Helgen var lugn och skön och bjöd på härligt väder, den yngsta sonen hade flera fotbollsmatcher. Jag kan inte låta bli att reflektera över skillnaden mellan mina barns uppväxt här i Nacka och min egen i Sunne. Vi bor alldeles nära en fotbollsplan, eller rättare sagt, tre fotbollsplaner, så det är naturligt att barnen har varit aktiva i fotboll. De är dock inte ensamma om det. Klubben heter Boo FF och de har 2500 aktiva barn och 550 tränare, det är med andra ord en ganska stor verksamhet. Bara för pojkar som är 11 år finns det sju olika lag. Det innebär ett ganska högt tryck på fotbollsplanerna i hela kommunen och det finns sällan utrymme för spontanfotboll, eftersom planerna är upptagna för träning eller match alla kväller i veckan och hela helgerna. 

Det är helt klart att delar av Stockholm har växt snabbt och det är svårt att hinna med att bygga ut fotbollsplaner och andra anläggningar i samma takt. Vet inte hur det ser ut i Sunne, men jag är rätt övertygad om att situationen är bättre där. Det är något att vara riktigt stolt och glad över. Särskilt för familjer med barn. 

En vanlig lördagsmorgon på Boovallen.


Något som jag däremot blev glad och stolt över var måndagens artikel i Dagens Industri om Vasakronan. Den uppmärksammar vårt långsiktiga och strategiska arbete med energieffektivisering bl a:

  • Hur vi jobbar med driftsoptimering och smartare styrning av ventilation, värme och kyla.
  • Våra olika energiprojekt inom ramen för t ex ventilation, solceller och lagring.
  • Att vi i våra ny- och ombyggnadsprojekt har målet att ligga 50 procent bättre än uppsatta krav på energieffektivitet.
Rolig läsning och en högst aktuell fråga i tider med brist på el och rusande energipriser.

Artikel i DI om Vasakronans energiarbete, måndagen den 26 september.

Bilden är från vårt trähus i Uppsala. Dit ska jag åka senare i veckan. Jag återkommer därför i mitt nästa inlägg med lite bilder och beskrivning av det projektet. Det blir en liten uppföljare av Lars Attefors inlägg tidigare i år om träbyggande.

På återhörande!

/Johanna


Kommentarer

Populära inlägg