Lyfter upplevelsen av Stockholm city

Hej igen, 

Idag tog jag mitt första möte digitalt hemifrån. Trafiken från Nacka in till stan är hysterisk mellan kl 7 och 9 därför försöker jag undvika just den tiden. 

Jag kopplade upp mig via Teams i min yngsta sons rum – han har en schysst gaming-dator och gamingstol som jag brukar få låna. Under pandemin var det också mitt kontor när vi alla var tvungna att jobba hemifrån. 

Jag är verkligen glad att den tiden är över. Visst går det bra att ta ett digitalt möte då och då, men att sitta hemma hela dagar är inget som passar mig. Jag älskar att åka in till kontoret, känna pulsen och träffa alla kollegor och medarbetare.  

Säkerhetspush med Håll Nollan

När jag kom in till stan gick jag direkt till ett av Vasakronans större pågående projekt i centrala Stockholm på Sergelgatan. Vi hade en så kallad säkerhetspush tillsammans med organisationen ”Håll Nollan” som verkar för att det ska vara noll arbetsplatsolyckor på våra arbetsplatser. 

Jag var där tillsammans med vår entreprenör Assemlin där vi betonade vikten av att vi hjälper varandra och jobbar tillsammans för säkerheten på våra byggarbetsplatser. Skälet är ganska enkelt – Alla ska ha förutsättningar att komma hem oskadda efter en arbetsdag. Det gäller varje dag. 

 

Vasakronan tillsammans med Assemlin påminner
om vikten av hög säkerhet på våra byggarbetsplatser. 






 


Alla som jobbar i projektet idag
var på plats under säkerhetspushen.








Sergelgatan ett större projekt i Stockholm city

Projektet vi besökte ligger i fyra av de fem Hötorgshusen på Sergelgatan mitt i Stockholm.  Det har pågått i tre år och närmar sig sitt slutskede. 

Sergelgatan var Sveriges första gågata. Den går från Hötorget till Sergelstorg. Nu byggs den om och får tillbaka sin forna glans. Fasader och butiksentréer görs om och bjuder in till attraktiv shopping, kultur, mat, dryck, dans. När som helst på dygnet. 

På Hötorgsterrassen skapas plats för uteserveringar, träning och kultur. En ny kontorslobby byggs och kontoren byggs om helt. Det är ett av de roligare projekten vi har eftersom det lyfter upplevelsen av Stockholm city. Det ska stå klart om cirka nio månader. 


Sergelgatan och terrassen från Hötorget.


 







Efter besöket på Sergelgatan behövde jag gå tillbaka till kontoret. Dagen springer iväg när man väl sätter sig vid datorn och börjar läsa mail och jobba ikapp. Jag lämnar ändå kontoret i hyfsad tid för att skjutsa tonårsdottern till stallet. 

Återkommer med ett nytt inlägg inom kort!

/Johanna 


Kommentarer

Populära inlägg