Vikten av att ha en stadskärna med liv

 Hej igen, 

På fredagar märks det på trafiksituationen som är betydligt lugnare än i mitten av veckan. Det rullar hela vägen in till stan och det är uppenbart att många väljer att jobba hemma på fredagar. 

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg gillar jag att jobba från kontoret, det är värt pendlingstiden. Förutom att jag där får träffa människor/kollegor ligger det också på en plats där jag tycker om att vara. 

Vasakronan har kontoret på den tidigare ökända gatan –  Malmskillnadsgatan. Fastigheten vi sitter i omfattar båda sidor om Malmskillnadsgatan och har fasader mot både Sergels torg och Hamngatan. Vi har döpt fastigheten till Sergelhuset. 

Sergelhusen – ett stadsutvecklingsprojekt

Huset byggdes på 1960- talet åt SEB och det var deras kontor till 2016 då de valde att flytta till Solna. Huset blev helt tomt och i behov av en total renovering. Det fanns också möjlighet enligt detaljplanen att göra husen både högre och bredare. Såklart en spännande utmaning på det mest centrala läget i Sverige. 

Inget hus var så anonymt som det gamla Sergelhuset. Dagtid uppfattades området som sterilt och innehållslöst. Kvällstid beskrevs platsen som otrygg och livlös. Mätningar visade att folk undvek att röra sig här nattetid. Malmskillnadsgatan uppfattades som en mörk och otrygg bakgata som var ogästvänlig, monoton och osäker. Det var uppenbart att det var dags för förändring.


Bilden till vänster visar hur kvarteret såg ut fram
till 2017 och bilden till höger hur det ser ut idag.


 








Omgivningen är lika viktig som innehållet

För att attrahera nya hyresgäster till huset var det uppenbart att vi inte bara kunde fundera på vad och hur vi skulle bygga utan projektet omfattade så mycket mer. Det var inte bara ett fastighetsutvecklingsprojekt utan snarare ett stadsutvecklingsprojekt. Vi behövde vitalisera stadsrummet och göra plats för attraktiva, aktiva gatuplan. Men framförallt genom att skapa lockande miljöer där människor vill vara. 

Det har varit en lång resa, projektet tog nästan 5 år, men nu är det klart. Huset är fullt uthyrt och jag kan bara konstatera att det blivit en plats där många människor vill vara. Gatan har ett flertal restauranger och i soltrappan ner mot Sergelstorg sitter många människor en solig dag. 














Malmskillnadsgatan före och efter.







Det finns mycket att säga om det här projektet och jag ska inte trötta ut er med allt, men en sak som jag är lite extra stolt över är hur vi jobbat med att bygga ett hållbart hus. Här kommer några exempel.   

Energieffektiv byggnad

Sergelhusen värms upp och kyls ner med energi från en akvifer, ett grundvattenlager i Brunkebergsåsen. Genom att pumpa grundvatten mellan olika temperaturzoner i akviferen, via en värmeväxlare, kan energi utvinnas. Man får värme eller vänder på systemet och får då kyla. 

På taket finns en väderstation som ger information om vind, luftfuktighet och temperatur. Med den informationen kan vi styra behovet av värme och kyla i fastigheterna. Driften blir energieffektiv och inomhusklimatet bättre. 

Toaletter som spolar med regnvatten och tak för pollinerande insekter

Sergelhusen sparar varje liten regnskur som sedan återanvänds för att spola toaletter och vattna takträdgårdarna. Det är stora planteringar på taket som bidrar till en skön plats för restaurangen på taket, men även förbättrar energiprestandan eftersom växterna och jordbädden både kyler och isolerar. Dessutom bidrar vi till biologisk mångfald med blommande växter och flera bikupor och ”hotel” för pollinerande insekter. 

Sergelhusen sparar varje liten regnskur som sedan återanvänds.










Vikten av att behålla en attraktiv citykärna – Sunne är ett bra exempel

När jag nu skriver om Sergelhusen och vad Vasakronan gjort på Malmskillnadsgatan får det mig att fundera över vikten av att ha och behålla en attraktiv citykärna med liv. 

Om inte staden är trivsam, vill ingen vara där. Om ingen är där finns det inte förutsättningar för verksamheter att överleva t ex restauranger, caféer eller butiker. Det är uppenbart att många orter i Sverige har tappat i attraktivitet och vissa har citykärnor utan butiker med undantag för en livsmedelsbutik, ett systembolag och kanske en pizzeria. Nästa alla orter har dessutom ett gammalt Domusvaruhus mitt i stan som varit utmanande att fylla med en ny verksamhet när Domus gått till att vara en lite mindre Coop. 

Jag tycker Sunne är ett exempel på en kommun som varit duktig på att behålla livet i stadskärnan. Jag upplever att det är fler butiker på Sunne nu, jämfört med hur det såg ut när jag växte upp – det är nog inte fallet på så många orter i Sunnes storlek. Dessutom anser jag att det är ovanligt bra shopping i Sunne. Stora delar av min garderob och en del inredning har inhandlats där, men det beror nog inte bara på utbudet för det handlar också mycket om människorna och den personliga service som erbjuds. 

Nu ska jag lämna kontoret för den här veckan. Min systerdotter fyller år och då är det tradition att ses och fira tillsammans med hela kärnfamiljen från Sunne. Det är mamma, pappa och alla tre systrar med familjer – ett riktigt skönt gäng! 

/Johanna 


Kommentarer

Populära inlägg