Danspedagogik

I Januari hände något stort och väldigt ovanligt, och det skedde här i Sunne. I ett samarbete med regionen så kunde varje kommunal förskola i hela Sunne få ett besök av en Danspedagog. Alla anställda fick en workshop i hur man kan dansa en bok eller hur man kan dansa något som kallas för ”Dansväskan”. En av danspedagogerna var jag, som är från kommunen, och den andra var en frilansande danskonstnär från regionen som heter Sofia Wirzén. Detta har fått ringar på vattnet och kommer förhoppningsvis fortsätta med det. Just nu sitter jag återigen och planerar med boken ”Pino och paketet” (som var den bok vi var ut i förskolorna och dansade). Om en vecka ska jag till Familjecentralen och dansa den boken med de barn som är där.




Men efter det väntar ett första möte med en helt ny grupp för mig från SFI som ska dansa under ämnet hälsa. Sedan ska planering för Bengsters förskola göras. Bengster ska komma till mig här på Kulturskolan och hälsa på i danssalen som en fortsättning på vårens tidigare besök.

Det som tar mest tid när man planerar dansklasser är att hitta rätt musik. Musiken är till för att underlätta de rörelser eller kvaliteter man vill öva på och texten behöver passa målgruppen och inte vara stötande eller negativt laddad på något sätt. Beroende på ålder och motorisk utveckling ser dansklasser olika ut men det finns en verktygslåda som många danslärare och dansare arbetar utifrån. Verktygen heter: Rum, Tid och Kraft, ibland pratar man också om ett fjärde verktyg Kropp. Allt detta behöver vi som dansare träna på i olika komplexitet, min uppgift som Danspedagog är att hitta vart nivån på komplexiteten bör hamna och skräddarsy övningar som gör att individen och gruppen utvecklas - Samtidigt som alla har roligt. Ett mål som nog alla lärare i alla ämnen har svårt att uppnå varje dag…




Kommentarer

Populära inlägg