Elevråd och Instagram



För tre år sedan startade jag Fryxellska skolans Instagram som idag sköts av Elevrådets styrelse. Där kan du se vad som händer på skolan, allt från tematävlingar till besök av polisen. Jag hjälper ofta elevrådet och är mån om deras roll på skolan då de arbetar för att göra skillnad och påverka elevernas situation. Något som vi aktivt arbetar med är stämningen, att försöka skapa en tryggare och roligare miljö där vi samarbetar med skolans Trygghetsgrupp som stöttas av min kära kollega och partner in crime Helena Westman. Elevrådet är också delaktiga i skolans miljö, exempelvis val av inredning och får ofta frågor från exempelvis politiker och näringsliv kring vad unga saknar i Sunne. Sist hade de besök av politiker Kristina Lundberg om strategin Sunne kommun 2040 och ANDT- samordnaren Ida Mattsson som gick igenom en undersökning kring ungdomars drogvanor i kommunen.

Bild från Instagramkonto: Ordförande Johannes, vice ordförande Nora och sekreterare Stina.

Temadagar och tävlingar är något vi gärna fixar då det skapar en känsla av gemenskap på skolan. Jag brukar spela musik när eleverna anländer på morgonen (i sann tema-anda såklart för att komma i stämning) och arrangera aktiviteter på Snacketorget under dagen, med hjälp av engagerade kollegor. Senast vi hade Halloween-tema slog vi rekord i antal utklädda bland både lärare och elever! Då var det supercoolt att komma in på skolan kan jag lova 😉 det är ju inte varje dag man få gå till jobbet klädd i svart lång mantel!





Kommentarer

Populära inlägg