De värmländska samernas historia

Det har varit väldigt trevligt att få vara gästbloggare under två veckor i Sunnebloggen. Tidigare har jag alltid funderat över hur det är att vara bloggare och det var precis som jag trodde, alldeles alldeles underbart. 

Ni som har följt mig de dessa två veckor förstår säkert att jag arbetar som samisk scenkonstnär och artist och har väldigt många järn i elden. Jag håller parallellt också på med att skriva en bok om det samiska immateriella kulturarvet en bok som jag planerar att förhoppningsvis kunna ge ut till hösten 2022. 

Foto: Kajsa Stinnerbom





 







Samer i Värmland

Men jag tänkte avsluta med att berätta lite grann om att det faktiskt funnits samer i Värmland ända sen början av 1600-talet. Det här är det inte så många värmlänningar som känner till utan när jag berättar vad jag hittat så blir många förvånade. Men egentligen så är det inte så konstigt för om ni funderar och se er omkring så finns det faktiskt igenkänningstecken lite var stans i Värmland. Jag tänker på namn på vattendrag och uddar och sjöar som ni säkert sett men inte tänkt över vad de egentligen står för.

Lapptjärn som ligger i Hagfors till exempel där har det funnits samer sedan mitten av 1600-talet. I Lappnäs och Lappmoudden i Fryken norr om Sunne och nära Lysvik har det funnits samer. Ordet finnmark är även det förknippat med samer. Men hur kan du säga så? kanske det är någon som undrar. Jo för i äldre tider kallades samerna för fenner, finnar och stigfinnare. Finnmark i Nordnorge är samiskt område, men det vanligaste ordet för sameland är Sápmi. 

År 1637 fanns det samer med renar i Ölme Prästgård, men även utanför Arvika, Kristinehamn och söder om Säffle har det funnits samer. Ser man till det skogsfinska, svedjefinnarna i Värmland så levde de sida vid sida med samer. Jag känner mig verkligen hemma och trivs väldigt bra i Värmland som faktiskt ligger på gammalt sydsamiskt område. 

Samiska temadagar

Idag håller jag på att förbereda samiska temadagar för flera skolor och skolklasser som jag ska hålla både fysiskt och digitalt i Västernorrland i Sundsvall. Då blir det föreläsning och berättande om hur det är att vara same i Sverige idag. 

Jag kommer även att hålla i slöjdworkshop och lära ut gammal samisk repslagartradition. Det blir såklart också jojkskola och jojkkonsert, men jag ska även dansa utdrag ur min föreställning, Dom kallar oss lappdjävlar.

Här kan ni se ett utdrag från Dom kallar oss Lappdjävlar

Foto: Jostein Andersen


 

 

 





Till sist så tänkte jag lägga upp min föreställning, Saajva the other world. Här dansar jag med Helene karabuda en cirkusakrobatisk dansföreställning upp och ner ståendes på händerna i 20 minuter. Om jag säger så här, världsrekordet i att stå på händer är 12 minuter och vi dansar upp och ner i 20 minuter. Den samiska dansen är oerhört krävande och som jag brukar säga, don’t try this at home!

Här kan ni se föreställningen Saajva the other world.

Här kan ni läsa mer om mig på min hemsida.

Tack för mig!

Ola Stinnerbom
Västra Ämtervik, Sunne


Kommentarer

Populära inlägg