Ett 100 årigt förbud försvinner och nya möjligheter öppnas

Hej kära bloggbesökare!

1999 blev det så återigen bygg och Sverige som bas. Jag började som vd på Götenehus och Åsa och jag flyttade till närliggande Lidköping. Här kom jag för första gången i kontakt med det lite mer industriella byggarbetet i Götenehus småhusfabrik med anor. Ja vi firade faktiskt Götenehus 70-årsdag under min tid där. Det var också nu som jag fullt ut förstod vad vårt EU-inträde innebar för träbyggandet. 

Efter 100 år av FÖRBUD att bygga bostäder i trä med mer än två våningar var det återigen möjligt att bygga hur högt som helst bara alla krav och normer på brandskydd, fuktskydd, ljuddämpning mm klarades av. 

Idag 27 år efter starten har vi byggt exempelvis SARA Kulturhus i Skellefteå som är 84 m högt. Det är 20 våningar i KL-trä och limträ. Mer om de begreppen senare.


Bild från Lars Atterfors, Sveriges högsta trähus. SARA Kulturhus, 84 meter, 20 våningar. Helt i trä.

Bild från Lars Atterfors interiuör SARA kulturhus, synligt KL-trä. Även hisschakten är i Kl-trä.

Bild från Lars Atterfors, bloggaren på jobbet när sista 5 våningarna lyfts på plats.

Bild från Lars Atterfors. Helt i trä och lika viktigt med detaljerna. Alla kontakter och brytare infrästa.

Bild från Lars Atterfors, SARA börjar ta form.



Kommentarer

Populära inlägg