Tankar om framtiden - hållbarhet, återbruk och en cirkel som sluts

Hej kära bloggbesökare,

Som ni förstår av min blogg är träbyggeri det roligaste jag vet, samtidigt som det snabbt har seglat upp som en möjlighet att bygga en bättre värld. Bokstavligt talat.

Jag tänkte runda av med lite tankar om det framtida byggandet och hur det kan utvecklas. 

För några år sedan fick jag frågan om hur stor del av Sveriges byggnader som kunde uppföras i trä och jag mindes mina diskussioner med framför allt en professor i Linköping, Staffan Brege, där vi kom fram till att vi absolut kunde nå till 50% av alla nya byggnader till år 2030.

Nu skulle jag säga att det kommer vi att nå och det är sannolikt att 80% av alla byggnader byggs med trästomme. Kanske inte till 2030, men potentialen finns där. Säg 2040 då.

Det mesta talar för en fortsatt rask utveckling baserat på hållbarhet och miljökrav som växer sig starkare för varje år. 

Den utvecklingen är naturligtvis inte bara svensk, men Norden är ledande i denna utveckling och Sverige är ledande i Norden baserat på vår goda industriella tradition där vi länge byggt de lägre byggnaderna i trä, i fabrik.

Vidare så tror jag att byggsystemen kommer att innehålla flera olika typer av system där även kombinationsprodukter och sammansatta system kommer att ta en mycket större roll.

Här kommer nu många exempel på skivmaterial baserade på pappersmassa, väggreglar i papp, olika typer av kombinationsbjälklag i trä och träfiber.

Ett annat exempel på det är ett bolag som jag arbetar med som heter CC100 i Sunne AB. Vi är ett bolag med europapatent på en helt träbaserad lågenergivägg som skall komplettera alla typer av stomsystem idag och som vi licensierar till producenter.


Bild från Paper Province, ett demoexemplar av CC100 i Sunnes lågenergivägg

Starkt förenklat så är det ett produktionssystem som kan komplettera dagens olika vägglösningar med en helt träbaserad lågenergivägg som dessutom är cirkulerbar. Det vill säga; när en byggnad tjänat ut sitt syfte behöver den inte rivas, den kan demonteras och delarna kan återbrukas.

Ja som en timmerstock i en gammal timmerstomme. Den kan användas igen i en ny konstruktion. Cirkeln är sluten.

Tack för att ni läst och tagit del av min beskrivning av utvecklingen av det moderna industriella träbyggandet. 


Kommentarer

Populära inlägg