Pappa och sommarhästen Cezam

Idag är det äntligen fredag och min plan var att fortsätta berätta om min resa med hästarna. Men det blir lite ändrade planer och det inlägget kommer förhoppningsvis på måndag istället. Detta då jag förra veckan blev översprungen av en häst och blev trampad i både huvud och rygg. Som tur var gick allt bra och jag fick bara hjärnskakning och är lite stel i ryggen. Där av klarar jag inte av för långa stunder vid datorn eller ja, rättare sagt jag får inte för läkaren, då jag har haft några hjärnskakningar genom livet.  

En vit arab som lånehäst

Därför tänkte jag istället berätta om ett ganska roligt minne som jag har från när jag var yngre och hade en sommarhäst. När jag var liten så hade vi en släktgård i Kramfors som ligger en bit utanför Sundsvall. I närheten av vår stuga så fanns det en häst vid namn Cezam, en vit arab, som jag snabbt fick tycke för och började så smått vara i stallet han stod i. Kunde borsta i timmar och gick på promenader och tillslut fick jag även börja rida honom.  


Foto på hästen Cezam
Cezam


När jag sedan blev lite äldre så började jag rida hem honom till vår stuga där jag och min morfar hade byggt en hage åt honom. Så varje morgon kördes jag till stallet han stod i för att sedan rida hem honom där han fick vara hela dagen för att på kvällen rida hem honom igen.  Så detta pågick varje dag under de två veckorna vi var i stugan år efter år.  

Som sagt min mamma är väldigt hästvan och vet vad man gör och inte gör. Sedan har vi min pappa som inte riktigt har samma hästvana eller säkerhetstänk kring hästar som vi hästmänniskor har. Utan han har mest fått hänga på allt eftersom jag var i stallet så mycket. Till saken hör också att Cezam var den snällaste hästen jag någonsin har träffat. Han var nästintill lika säker som en polishäst är.  

Så nu till historian. Denna dagen hade jag kommit iväg lite sent till stallet. Så när jag kom fram med Cezam till stugan höll min pappa på med att laga lunch och resten av familjen var iväg och badade. Jag hoppade av Cezam och bad pappa hålla i honom i några minuter för att jag behövde gå på toaletten. 

Pappa knöt fast hästen i ett plastbord

När jag kommer ut från toaletten, möter jag pappa i köket och jag frågar då vart han har gjort av Cezam. Han svarade då att han har knutit fast honom i vårt matbord ute på gräsmattan, de var ett lite äldre plastbord. Han sa att han är ju så snäll så inget kommer hända. Jag skyndar mig då ut för att se så inget har hänt. Som tur va hade allt gått bra, men just precis då ser jag hur Cezam välter bordet och sedan får panik. Han skenar runt på gräsmattan ut på gärdena med plastbordet släpande efter sig. Jag ser då hur pappa får en snilleblixt och slänger sig på cykeln och skriker jag cyklar ikapp honom. Men problemet är att Cezam redan har hunnit springa runt gärdet och ut på grusvägen någon kilometer som sedan leder ut på en större grusväg förbi stallet han står i. Så hans ägare ser då sin häst skena förbi deras hus med ett plastbord efter sig och 20 minuter senare kommer min pappa cyklandes och skriker ytligare en gång att han snart är i kapp hästen och kan fånga honom.  

Som tur var gick allt bra med Cezam och en bonde längre fram på grusvägen fick tag i honom. Jag fick som tur var även fortsätta rida honom, så länge ingen knöt fast honom i ett löst bord.
Just i stunden var det inte riktigt lika roligt som det är såhär i efterhand.  


Foto på pappa och Cezam utanför sommarstugan
Pappa och Cezam utanför sommarstugan


Trevlig helg på dig och ha d gött! 

//Olivia 

Kommentarer

Populära inlägg