Veta - kunna - tycka

Med att veta kan man komma långt. Men med kompetens kommer man längre. Med att tycka kommer man ingenstans.

För att genomföra ett projekt, litet eller stort, måste vi ha både kunskap och lust. Ett sätt att ta sig an ett projekt är att gå via stegen: Veta – Kunna – Vilja – Våga – Orka. De tre första tror jag vi alla kan relatera till. Det handlar denna blogg om. De andra Vilja, Våga och Orka återkommer jag till.



 







VETA

Att Veta är i praktiken både lätt och svårt. Vi är många som tittat på och fascinerats av Anders Hansen serie Din Hjärna på SVT. Forskare får oss att förstå att det vi minns inte alltid är sant. Vi minns olika och därför vet vi olika. Hur vet man att det man vet är sant?

Vi kan söka kunskap, men ibland vet vi inte vad vi ska fråga efter och då blir det knepigt. Rätt många visste inte för 30 år sedan att de skulle fråga om koldioxid påverkar klimatet. Nu vet vi att det är så tack vare forskning. 

Forskning är viktigt. Forskare ställer frågor och tar fram hypoteser om vad svaret är på frågan. Sedan söker de lösningar och förklaringar på varför det blir som det blir eller är som det är. Forskare ger svar om vad som är sannolikt och osannolikt. Därför är det svårt för den som vill ha ett ja eller nej att förstå vad forskare säger och det blir många tolkningar. Detta får vi erfara dagligen i dessa Coronatider. 

När det gäller klimatet är en överväldigande majoritet av forskare överens om att vi människor påverkar klimatet och att vi bör sänka medeltemperaturen på jorden med 2 grader.

Veta är att ha kunskap. Kunskap får vi bland annat genom att fråga, ta reda på, titta och lyssna. 

Så vad vet vi? Jo, vi vet en massa saker. Värmland är ett landskap i Sverige. Sunne kommun ligger i Värmland. Joe Biden är president i USA och i Sverige har vi 9-årig grundskola. Bara som ett exempel.

Numera hjälper foton och filmer oss att minnas var vi varit och vad vi gjort. Så vi vet vad vi gjorde just då kortet togs. Våren 2020 kommer vi att minnas med fika utomhus och utforskande av vandringsleder i varje hörn.















 Utflykt till Gettjärnsklätten våren 2020. 
Foto: Privat.




 





TYCKA

Det som är ännu svårare är att blanda ihop vad vi vet med vad vi tycker och våra åsikter. Jag tycker om gula blommor och älskar att äta tomater. Vad tycker du om? 

Jag tycker att det är viktigt att barnen får lära sig om hur nazism och fascism förstörde samhällen och att hur nazisterna mördade miljontals människor i det vi kallar Förintelsen. Antagligen tycker du att det finns annat som är viktigt.

Jag vet inte hur det fungerar i äldreomsorgen, men jag tycker att det verkar oklokt att en gammal människa ska ha 15 olika personer som kommer och går. Jag känner instinktivt att så vill jag inte ha det. Men sanningen är att jag vet för lite hur det känns för den som får denna omsorg. Om det är det enda omsorg som står till buds så tar jag säkert också emot den.

VETA och KUNNA

Trafikverket ska renovera bron i Sunne vad det lider. Jag och min make blev mäkta upprörda när vi på omvägar fick höra att man på fullt allvar tänkte att vi som bor här skulle bara nyttja gång- och cykelbron för att ta oss över sundet. Det vill säga bilar och lastbilar skulle vackert få åka till Torsby eller Nilsby för att komma till andra sidan sundet.

 

Sundsbron i Sunne.
Foto: Trafikverket





Vi känner en av Sveriges främsta brobyggare, Janne Årets Brobyggare i Sverige 2007, och vi bad honom kika på om det fanns något bra sätt att ha kvar fordonstrafik över sundet under renoveringstiden.

Han hade flera lösningar för han visste hur man kan göra. Han har renoverat och byggt broar i hela sitt liv och aldrig stängt av trafiken. Han vet hur man gör. Han hade kunskap som vi inte hade. Han kan bygga broar. Det är bra att kunna det sak-område som det gäller när man diskuterar lösningar.

Vi vet och kan hur man skriver till myndigheter och för fram Jannes och våra synpunkter på ett sakligt sätt. Så på hösten 2017 skrev vi ett brev till Trafikverkets Generaldirektör Lena Erixon och vi fick svar.

Trafikverket vet också att det finns andra lösningar. Så bra. Nu vet alla att alla vet och att det finns kunskap att tillgå.

KUNNA - KOMPETENS

Att ha kunskap, veta, räcker inte för att kunna. Man måste också praktisera det man vet, skaffa sig kompetens. Att spela fotboll, rida, snickra, spela piano, göra affärer, operera, installera VVS är bara några exempel på kompetenser och oftast något som man tränar på hela livet. 

De flesta av oss har numera nya kompetenser. Vi surfar och googlar på internet. Visst är det fantastiskt att vi alla i hela världen på så kort tid lärt oss att använda detta verktyg för att söka och förmedla kunskap och åsikter!

Vi hör ofta att företag saknar personal med kompetens. Utbildning är viktig, den ger kunskap och inom yrkesinriktade utbildningar ger den också kompetens. 

När jag var färdig civilingenjör hade jag massor av kunskap, men med kompetensen var det si och så. Förvisso var jag simlärare och lärde massor av barn att simma på sommarloven. Vi är nog många som upplevt att vi varken har all kunskap eller kompetens som behövs när vi börjar på ett nytt jobb. Men det är ju den som anställer medveten om. Det viktiga är att man kan lära sig nytt och använda det. Ett yrke får man när man har kompetens. Det är väl därför man talar om yrkeslivet.

Jag är glad att jag får lära mig nya saker och att använda mig av dem. I samband med att vi köpte en bit skogsmark för några år sedan tog jag motorsågskörkort. Jag visste inte så mycket om hur man fäller träd på ett säkert sätt, men nu vet jag och jag känner mig trygg när jag är i skogen och vet att jag kan fälla en gran. Jag vet också när min trädfällarkompetens inte räcker till. Då är det bra att det finns andra som kan det bättre.

 Fikaplats med utsikt. Många stubbar har det blivit.
Foto: Privat.



 .






Med att veta kan man komma långt. Men med kompetens kommer man längre. Med att tycka kommer man ingenstans.

/Ulla-Britt Fräjdin Hellqvist


Kommentarer

Populära inlägg