Vilja - Våga - Orka

Det räcker inte med att VETA och KUNNA för att en idé ska bli verklighet. Det har vi alla erfarit någon gång. Finns inte lusten så hjälper det inte hur mycket man vet och kan.

Förra bloggen handlade om VETA och KUNNA. Nu tar jag mig an VILJA, VÅGA och ORKA.

VILJA och LUST

Enligt Nationalencyklopedin är vilja ”en medveten mental kontroll och styrning av tänkande och handlande. Viljan har oftast inslag av planering för framtida mål. I vardagslivet genomförs många handlingar av vana, och viljestyrningen är knappt märkbar. Speciella viljeproblem uppkommer vid trötthet, distraktion av uppmärksamheten och frestande impulser till oönskat handlande.”

Definitionen av lust är enligt samma källa ”önskan att pröva något som man känner skulle skänka nöje eller tillfredsställelse”.

För att skrida till verket behövs ibland ett mått av lust och vilja. Vi känner alla igen oss i att ibland har vi lust och ibland har vi ingen lust alls att göra saker fast vi både vet och kan. 

Ett exempel: Jag vet att det växer ogräs i rabatten, jag kan rensa ogräs, men jag har ingen lust att rensa ogräs. Så när viljan inte finns växer det mer ogräs i rabatten. Vilja är en fängslande mänsklig egenskap. 

 

På väg upp till Gettjärnsklätten
säger Anton: ”Nu vill jag inte
gå längre”. 
Foto: Privat



VÅGA

Bo Ekman, grundare av Tällberg Foundation och en allmänt klok person, sa en gång:

Människor vill inte ha förändring. De vill ha omväxling.

Jag håller med. Förändring är något drastiskt. Några saker som verkligen förändrat världen och livet är Berlinmurens fall och Covid-19. Det som förändrar livet för oss som individer är till exempel skilsmässa eller dödsfall. Omväxling är att flytta till en ny lägenhet, klippa håret, göra om köket, resa på semester till en ny ort. 

Under min tid på Volvo var jag mycket aktiv i jämställdhetsarbetet. Det är jag fortfarande på olika sätt. Mycket har hänt, men det finns fortsatt mycket att ta tag i. Men som alltid handlar förändring om att våga.

Roger Holtback var vd på Volvo PV 1984 -1990. Han drog igång flera jämställdhetsaktiviteter och myntade ett uttryck som jag burit med mig: ”Om du inte är säker på att du vågar gå ut på isen så kan du ju bara gå en bit så du blir blöt om fötterna ifall den brister.” 

Vi kvinnor beskrivs ofta som att vi inte vågar söka jobb om vi inte kan ALLT det som står i platsannonsen. Så därför bestämde jag mig tidigt för att våga tacka ja till olika jobberbjudanden fast jag inte kunde allt som stod i arbetsbeskrivningen. Man kan ju lära sig och det finns alltid någon som kan det man inte själv kan.

Så har jag nog alltid sett på de möjligheter som uppenbarat sig. Att våga är i sig en utmaning, men det handlar ju också om att ha tro på sig själv och sin förmåga att genomföra uppdraget. 

Hur ser din komfortzon ut? Det vill säga vad är du bekväm med och vad känns utmanande? Har du gått ut till kanten och tittat vad som finns utanför? Min erfarenhet är att de flesta av mina medarbetare helst höll sig i mitten av den zonen och beskrev den som mindre än vad jag som chef trodde att de klarade av. Troligen bra om man vill att saker ska vara som de är, men inte så bra om konkurrenterna förflyttar sig.



 En nyfiken älg visade sig i skogen.
Han kom lite nära så jag vågade inte stå kvar.
Foto: Privat.

 

 









ORKA

Stella Broos har visat att hon kan ta idéer och förverkliga dem. Hon är verkligen en person som vet, kan, vill, vågar och orkar. Imponerande! Visst är det är spännande att besöka Alma Löv och se på utställningarna där? Varje gång upplever jag något nytt och jag känner att jag utmanas att försöka förstå det jag ser och känner. Jätteskoj!

 

Alma Löv i Östra Ämtervik. Foto: Privat








Jag vet att jag vill vara med och förändra många saker till det bättre. Men eftersom jag inte vet eller kan allt om det som jag vill förändra så måste jag söka mig till de som vet och kan mer än jag för att lyssna och lära. Dessutom måste jag lita på deras kompetens, kunnande och vilja. Det kan bli svårt om vi tycker olika och lätt om vi tycker lika.

Ibland känns det som om det jag vill ska förändras är oöverstigligt. Ibland för att jag saknar kunnande eller vet vem som vet och kan hjälpa till.

Jag brinner för att vi ska få ett hållbart samhälle, ekonomiskt, socialt och miljömässigt. 

Jag vet att barnen svälter i Jemen, jag kan bidra med pengar, jag vill bidra och jag vågar. Men jag orkar inte ensam lösa svältkatastrofen. Jag saknar både makt och medel.

Samma sak gäller för många stora komplexa frågor som klimatförändringar, försurning av haven, minskning av biologisk mångfald, för att nämna några.

För att orka hitta lösningar på komplexa problem behöver vi ledare som kan hantera komplexitet. Det är en förmåga som är få förunnat att ha. Att hitta lösningarna och genomföra dem. 

FN bildades efter andra världskriget för att olika nationer skulle kunna reda ut saker i stället för att kriga. Men om man inte talar med varandra så är det svårt att hitta en lösning. 

Det oroar mig nu, både i världen och Sverige. Bristen på vilja att lyssna på varandras synpunkter. Detta är en grogrund till polarisering. Om du inte VET vad som skaver kan du inte lösa problemet hur mycket du än KAN VILL, VÅGAR OCH ORKAR.

/Ulla-Britt Fräjdin Hellqvist


Kommentarer

Populära inlägg