Vikten av ideellt arbete

Att jobba ideellt är att göra något obetalt för att man vill att något ska hända som gagnar många. Jag tror att fler skulle vilja vara med, om de fick frågan. 

Ibland har jag varit irriterad över att vi i Sverige väntar på att politiker ska fatta beslut och att det offentliga ska lösa det vi vill ska hända. Varför blev det så? Personligen tror jag att vår välfärdspolitik har gjort oss till kravmaskiner som i mitt tycke ibland ter sig orimliga.

Selma Lagerlöf, liksom min pappa och mamma, arbetade ideellt som politiker. De flesta som arbetar med politik tror jag gör det för att de brinner för sin sak. Och de flesta gör det ideellt. 

Det är lätt att klaga på politiker, men deras engagemang och insatser är viktiga för att vår demokrati ska fungera. Vid kaffebordet har vi ofta åsikter om vad de borde fatta för beslut. Få av oss har satt oss in i hela problematiken och innerst inne vet vi ofta att det som skaver är att vi tycker olika. 

Jag är jättetacksam att det finns individer som vill axla det ansvar det är att leda ett land. Jag skulle inte vilja ha det. Skulle du?

Hur ofta har du inte hört att det är samhället, det vill säga den offentliga verksamheten, som ska ordna med ditt och datt. Eller så är det företag som ska göra det. Alltför sällan skrivs och talas det om civilsamhället och det arbete som alla ideella organisationer gör för att vi ska ha det bra i Sverige och för att samhället över huvud taget ska fungera.

Vi mår bra av att hjälpa till

Jag är övertygad om att vi mår bra av att hjälpas åt och att hjälpa till. Avlönat eller oavlönat. Att bidra utan att det är för egen vinnings skull känns bra. 

Idrottsrörelsen är full av individer som fostrar och tar hand om barn och ungdomar. Andra organisationer samlar personer som hjälper de svaga och bättre behövande, ordnar event av olika slag till glädje för andra. De gör det för att de vill.

Sunne Golfklubbs styrelse beslutade på sensommaren 2020 att omklädningsrummen i klubbhuset skulle renoveras. Jag anmälde mig som frivillig för jag tycker att banan är jättefin, men damernas omklädningsrum var jättefult och ofräscht. Som före detta kvalitetschef har jag sett ett och annat. Damernas dusch var inget att stoltsera med.





      






Foto: Privat










Sedan början av november har vi varit sju glada pensionärer och yrkesarbetande medlemmar som fått förtroendet att renovera klubbhuset. Vi ville alla hjälpa till och bidra med vårt kunnande och vår tid. 

Många bidrar - då händer det fantastiska saker

Vi har alla bidragit med det vi kan och vi har arbetat helt ideellt. Vi, Conny Ericsson, Emmerich Wendling, Jan och Agneta Sjöström, Erik och jag har bilat bort klinker, tagit ned kakel, rivit och satt upp väggar, spacklat och målat, sytt gardiner, inhandlat inredning, sorterat, städat och slängt. Hans-Erik Jansson har fixat ventilation, rivit ned och dragit nya el- och dataledningar. 

Det finns också några andra medlemmar som hjälpt på olika vis. Ingen nämnd ingen glömd. 

Vi har anlitat yrkeskunniga där vi själva inte behärskat det som ska göras. Vi är otroligt tacksamma för alla lokala företag som sponsrat med tid och material. Våra sponsorer är Broos Film, Carlssons Rör, Fryksdalens Sparbank, Karl Hedin Byggmaterial, Larssons El, Lennartssons Färg och Måleri, King Bunter, MMJ Bygg, Mondo Arkitekter, Renta Maskinuthyrning, Sun Screen, Sunne Glasmästeri och WeBK. Varje dag har Chokri Elouaer bjudit på förmiddagskaffe. Nedan ser ni några bilder från renoveringen.






        





































Vi tycker alla att det känns jätte-
bra att få hjälpa till. 
Foton: Privata.













Det har varit en härlig resa. Vi har haft många idéer om hur det skulle se ut och nu är det klart. Vi har löst problem allteftersom de uppstått, haft olika synpunkter, rådgjort med varandra och haft jättekul!

Nu är renoveringen klar och vi ska sätta upp några anslag och måla ytterdörren (väntar på plusgrader) innan vi lämnar tillbaka nycklarna. 






  





 Mycket fräschare och mysigare nu. Foto: Privat.










Jag och min make Erik har fått lära känna många trevliga Sunnebor och känner att nu är vi än mer knutna till bygden. 

Hela vårt samhälle bygger på att vi arbetar tillsammans och får det att fungera. Och visst har vi gemensamt åstadkommit fantastiska saker och mer kan vi om vi bara kan vill och orkar.

Välkomna till Sunne Golfklubb. Det är roligt att spela golf. Frisk luft och härliga vyer över Fryken.

/Ulla-Britt Fräjdin Hellqvist


Kommentarer

Populära inlägg