Växthus med solceller - en del drömmar behöver bli sanna









En del drömmar behöver bli sanna, så var det med min dröm om ett växthus. Jag hade sett att det gick att göra växthus av transparenta solceller, så det var min plan med växthusprojektet. 

Solcellerna försämrar inte växthuset funktion, snarare tvärtom även om det inte ger lika mycket el som de solceller som läggs på tak. Det blev bra och lite el går ut på nätet till mina grannar. Men det var besvärligt. 

Första problemet var att hitta ett växthus där glasrutor kunde bytas mot solceller. Ett annat var att hitta en glasmästare som ville göra jobbet, där var snickar-Lennart tålmodig och letade. Det var också helt omöjligt att hitta någon elektriker som kunde ta på sig att göra installationen så tillslut förbarmade sig Roland och Kristian sig och gjorde det. Men allra värst var Ellevio, för de godtog inte den i Sverige godkända växelriktaren. Så då var jag tvungen att köpa en annan växelriktare och elinstallationen fick göras om. 

Den nya växelriktaren krävde större mängd producerad el så var jag tvungen att installera fler solceller och ringa tillbaka glasmästaren att ta ut de nyligen insatta glasrutorna. Pust! 

Krångligt, mycket dyrare och försenat blev det tillslut klart. Tack och lov för tålmodiga Gräsmarkshantverkarna Lennart, Roland, Kristian, Bosse och Hasse. 









Knappt hann tomatplantorna planteras förrän nästan märklighet med växthuset inträffade. Flera gånger trodde jag att en sädesärla flugit in av misstag i växthuset, men det visade sig vara tvärtom. Sädesärlan menade nog snarare att jag gått in i deras hem av misstag. För i hörnet av en av bäddarna hade de byggt bo och lagt ägg. 

Jag hade inte hjärta att riva boet när det fanns ägg. Så vi fick upprätta en fungerande arbetsallians för att använda en psykologterm. Jag ropade innan jag gick in för att vattna och då flög den ut och satte sig utanför. Efter några minuter började den skrika och markera att nu var min tid slut, och då var det bara för mig att gå ut. 

Tillslut kläcktes ungarna och flög ut men då hade det blivit en djungel där inne som jag inte fick någon styrsel över. Nästa år får jag vara mer observant och mota ut dem innan de lägger ägg, och hålla efter mina tomatplantor lite mer.

/Anna Olsson




Kommentarer

Populära inlägg