En lantbrukare presenterar sig

Mitt livs första blogginlägg!

Nu ska jag försöka mig på något som jag aldrig har gjort förut och det är att blogga. Ska jag vara ärlig så har jag nog aldrig ens läst en blogg. Men jag ska försöka så gott jag kan och jag hoppas att ni som läser detta har överseende med att det kanske kan bli lite halvknasigt. Men när man får frågan att vara med, så är det väl synd att inte ta chansen.

Så vad tänker jag skriva om då? Jo, jag tänkte att jag skulle skriva lite om min familj, livet på landet och hur det är att vara bonde, eller om vi nu ska använda det finare ordet lantbrukare.

Kan väl börja med att presentera mig. Anders Bengtsson heter jag. Är 43 år gammal och driver en mjölkproduktion på Stöpafors Lantbruk.

Anders presenterar sig
Jag bor vid Stöpafors herrgård tillsammans med min fru Nan (Nej det är inget smeknamn eller förkortning utan hon är döpt till det. Många undrar om hon har nåt utländskt påbrå, men det har hon inte. Om man inte räknar Skoghall/Hammarö som utlandet) och våra två barn. Alva går i 9:an på Fryxellska och Lova går i 4:an på Klättenskolan.

Stöpafors Lantbruk

Vi har 185 mjölkkor och ungefär lika många kvigor som ska bli mjölkkor när de är lite drygt två år gamla. Men jag är inte ensam om att ta hand om alla dessa, utan på gården finns det även personal som hjälper till.

Ko och kalv


Vi har cirka fem heltidstjänster. Men det är ju inte bara djuren som ska ses efter, utan det är så mycket annat. Alltifrån att laga trasiga maskiner, jala (stängsla in) till att så och skörda.
/Anders

Kommentarer

Populära inlägg