Inget 7-16 jobb här inte

Många tror att vi bönder ligger på soffan och chillar. Speciellt om man har robot för då tror många att man är sysslolös. Men de skulle allt vara med en vecka (eller jag tror inte de hade pallat mer än en dag) och se vad mycket arbete det ligger egentligen bakom. Jag går upp ca 05:20 varje dag och är på jobbet cirka 05:25 (eftersom jag bor alldeles bredvid) och jag tar kvällen ungefär vid 18:30. Jag jobbar ungefär 13 timmar om dagen. Men sen gör jag alltid en kvällsrunda för att se så allt är ok i ladugården och den kan ta allt ifrån tio minuter till en timma. Jobbar vanligtvis tolv dagar i streck, sen två dagars ledighet.

Jobb

Vi är noga med att vi ska vara lediga varannan helg förutsättningen att inget oförutsett händer eller att det är till exempel gräskörning. För under skördetiderna så är det inte helt ovanligt att jag jobbar 25-30 dagar i sträck. Och har man robot då har man också dygnet-runt-jour. Man vet aldrig när det larmar eller vad för fel det kan vara. Ibland kan det bara vara en ko som står lite för länge till att det kan vara större haverier. Så man är i stort sett aldrig ledig utan man jobbar på dag ut och dag in. 365 dagar om året. Djuren måste skötas om oavsett om det är en vanlig sketen tisdag eller självaste julafton.

Men ungefär två veckor unnar jag mig varje år med att ta semester. Den ena veckan är ju då när jag åker på älgjakt i oktober och den andre är i början av augusti för då åker jag med familjen på SRB-stämma. Det är en stämma som bönder från hela Sverige träffas och den är på olika platser år från år och på så vis får man även se sig runt om i Sverige. Stämman pågår i två och en halv dag, så vi semestrar alltid vidare efter det. Detta ger ett tillfälle att få vara med familjen och även få tid att återhämta sig lite. Ladda batterierna och få känna sig ledig. För jag måste åka bort för att kunna känna mig ledig.

Men en är väl också miljöskadad att man åker på en ko-stämma när man är ledig.

Men trots allt slit, blod, svett och tårar och alla gråa hår så tycker jag om det jag gör. För annars hade jag inte hållit på med detta dag ut och dag in, år efter år om jag inte gjorde det. Men som sagt. Detta är inte ett jobb utan en livsstil. Detta är min vardag mitt liv.

/Anders

Kommentarer

Populära inlägg