Mats´ många musikaliska möten

Under drygt 20 år har jag gjort konserter i olika konstellationer i Läkarmissionens regi.

Jag fanns med i Solistkvartetten, en kvartett med 4 herrar som sjöng med nestorn Lennart Jernestrand vid pianot. Vid ett tillfälle sjöng vi i Globen inför fullsatt arena och däremellan vid några mindre sammanhang, sammanlagt c:a 800 konserter. Det blev även TV-spelningar som tex, Minns du Sången, sjung min själ mm.

Minns Du Sången gick under 3 års tid på SVT1 med c:a 1 miljon tittare varje gång. En hög siffra på den tiden, även nu. Spännande möten med tex Curt och Roland, bröderna Samuelsson, Ingemar Olsson som skrivit du vet väl om att du är värdefull. Under en vecka gick kamerorna varma som till slut blev 6 program per år.

Resorna med Läkarmissionen blev många och även långa, men ack så minnesvärda.

När jag 2009 tog över Sånger för Livet efter Kjell Lönnå blev det en händelserik tid.

Jag och min fru Susann reste runt och mötte körsångare från Malmö i söder till Mora i norr.

Spännande möten med gamla som unga körsångare. Vid varje konsert så var vi mellan 150-300 körsångare, gästartist-musiker och många i publiken som förhoppningsvis njöt. Vid varje konsert så samlade vi in pengar till utsatta barn i världen. Ett viktigt arbete som Läkarmissionen stöder.

Under dessa år har vi haft med många spännande artister som Janne Schaffer, Uno Svenningsson, Sonja Aldèn, jazzsångerskan Rigmor Gustavsson från Värmskog, ja listan kan göras lång.

Mats som körledare i Sånger för Livet.









Det finns så många spännande historier och möten. Jag skall stanna vid ett tillfälle.

Det var i Sunne kyrka, sångare från Värmland och Dalarna med omnejd var med, kanske 300 sångare med gästartisten Shirley Clamp.

Det var fullt upp inför övningen. Min gode vän, den välkända profilen i Sunne, Gösta Ess, som även gick under namnet "Ge-ess" eftersom han ägde en affär med det namnet, var med. Första gången jag träffade Gösta var på Sjösala i Prästbol.

Vi skulle sjunga på en tillställning tillsammans, kan ha varit Röda Korset. Jag var kanske 12 år och han lärde mig Sunnevalsen. Efter det har våra vägar följts åt i olika sammanhang, bland annat i Sunne Manskör där vi har haft förmånen att sjunga tillsammans.

Jag får inte glömma en annan person som betytt mycket musikaliskt för mig. Organisten Lars E Wistrand i Sunne. En härlig personlighet som hjälpte in mig på sångarbanan som solist i många sammanhang i Sunne kyrka.

Åter till Gösta. Han kommer fram till mig innan övningen och säger: "Det kommer inte att gå. Det är för svårt".

Jag minns att jag sa: ”-  Det ordner sig, du fixar det, det vet jag.” När konserten var över kommer Gösta fram till mig och säger: "Detta var något av det roligaste jag varit med om".

"- Härligt, jag sa att du skulle fixa det". 

" - Vet du, sa Gösta, jag fick något som värmde i halsen när vi övade".

"- Av vem då", sa jag.

"- Av en sångare från Dalarna", svarade Gösta... Ja, vilka dråpliga historier man får vara med om.

Nästa blogg blir den sista för den här gången. Då skall jag lotsa in er i ett 40-årsjubileum, allsång på Backlunds veranda, och sedan om framtida spännande planer jag har. Vad kan det vara?

/Mats Backlund



Kommentarer

Populära inlägg