Pusslet från Holland är än idag inte uppackat

Evi-Gläja veckan var en stor händelse i Sunne på den tiden. Det var folkfest med många aktiviteter.

Jag var med på det mesta, men balen på Ekeby som gick av stapeln i Spegelsalen (Rottneros) en kväll då fick jag stanna hemma. 

Utklädd som Selma var Elvy Olsson, andra personligheter var Kjell Olsson och Åke Carlvik som auktionist.

Resan till Holland

På hösten samma år 1975 så var det dags för resan till Holland där en stor internationell mässa stod på programmet och jag som Nils Holgersson skulle locka turister till Värmland.

Wieslander från Sunne och en herre från Göteborg var också med. Jag var 10 år på den tiden så jag hade två krav. Det ena var att pappa Vilbert skulle med och det andra var en träff med fotbollsproffset Ralf Edström. Det godtogs och allt var i sin ordning.

Vem minns inte VM-74 när Ralf på volley gör mål på dåvarande Västtyskland och kommentatorn säger "vad är klockan". Ralf Edström spelade då i PSV Eindhoven.

Idolen Ralf Edström

Förväntningarna var stora och snart var vi iväg från Sverige (Östra Ämtervik) genom Västtyskland in i Holland, närmare bestämt Utrecht. Veckan flöt på och jag upplevde en positiv stämning på mässan där vi lockade turister till Värmland med Selma Lagerlöf, Nils Holgersson, Fröding och älgar.

Kvällen kom då jag skulle få träffa min stora idol Ralf Edström, kanske en landslagströja med hans autograf på, en seriematch med PSV, ja tankarna var många.

När vi kommer till restaurangen fick vi beskedet att Ralf inte kunde komma så i stället kom Borgmästaren i Rotterdam med ett pussel till mig med någon båt på. Vilken antiklimax. Detta pussel med säkert 500 bitar i är än idag inte uppackat.

Resan närmade sig sitt slut och jag får ändå medge att det blev en fantastisk resa med Wislander, herren från Göteborg och pappa med minnen som lever kvar hos mig.

Ralf Edström då - jo han träffade jag 40 år senare i Kristinehamn där Ralf var inbjuden som gäst hos idrottsveteranerna, ett härligt möte och cirkeln blev sluten.

Sorkvallen i Prästbol

Nästa resa bär av till sorkvallen i Prästbol där fotbollslaget IS Emtarna huserar.

Vad hände på början av 80-talet där, det får ni reda på nästa gång vi ses...

/Mats Backlund


Kommentarer

Populära inlägg