En vacker mossa på en olämplig plats

 

Mitt sista inlägg blir kort. Jag vill mest visa er två bilder av skogens vackraste bladmossa.

Röd parasollmossa

Den är iögonfallande och strålar med sina purpurröd-rosa glittrande hattar.
Sist jag såg den blev vi båda, den äldre skogsägaren och jag, barnsligt förtjusta.
Vi granskade mossan riktigt, riktigt nära.
-Fantastiskt vacker! utbrast skogsägaren.
Ja, jag höll med. Visst gjorde jag det. Inte kan man tycka annat.



Den växer punktvis i landskapet, den Röda Parasollmossan. 
Och just då utelämnade jag informationen om varför den gör det, ville inte grumla upplevelsen.

Arten hittas i fuktiga och blöta partier. Den växer på organiskt material, ibland på döda djurrester men framförallt på spillning. Det är ganska roligt om man är lagd åt det hållet. Att något så vackert bokstavligen kommer från skit.

Naturen bryr sig inte om sådant. Det spelar ingen roll vilket substrat Parasollmossa växer på, den är fortfarande en av skogens vackraste.
Det vi kan göra är att förundras, kanske skratta lite åt det.  

Hoppas att er väg, om det skulle vara så att det skiter sig någon gång, för det gör det ju då och då, att ni i alla fall får njuta av Parasollmossan. 

/Erica

Kommentarer

Populära inlägg