Vad väntar vi på?

Lena Prånge Johansson heter jag och har fått uppdraget som platsansvarig för Region Värmlands vaccinmottagning i Sunne.


Lena Prånge Johansson


Jag är född i Munkfors och har bott i Värmland på flera orter. Flyttade till Västra Ämtervik 1985, då från Kil, med min man, Göran och mina 2 söner, David och Anders . Vi valde Västra Ämtervik för att det är vackert här och vi ville ge våra barn möjlighet att få växa upp på en mindre ort i lantlig miljö. Vi fick snabbt många goda vänner och har trivts bra från första stund i bygden. Efter några år fick vi ytterligare en son, Viktor.

Vår familjs intressen, ishockey, fotboll, hästar med mera har gjort att vi varit aktiva i flera föreningar. Själv var jag med i styrelsen för Sunne ryttarförening och var bland annat med och arrangerade SM i hoppning. Vi har haft flera hästar hemma på gården i många år och har även fött upp några. Numera tränar jag flera gånger i veckan på Selma Spa och vandrar runt om i Värmland sommartid. Reser gärna om tillfälle ges.

Mitt yrke som sjuksköterska har jag aldrig ångrat. Utbildade mej i Karlstad och tog examen 1975. Utbildade mej vidare till intensivvårdssjuksköterska. Jobbade på intensiven i Karlstad från 1975 till min pension 2019= 44 år. Men, tog ett sabbatsår från IVA i samband med flytten till Västra Ämtervik. Jobbade då ett år på Sunne Företagshälsovård. Ett arbete som gjorde mej bekant med min nya kommun, Sunne. Jag fick nya bekantskaper inom alla verksamheter, företag och kommunen.

Så kom år 2020 och en global pandemi bröt ut som förändrade hela världen och vårt levnadssätt. Själv levde jag som alla andra pensionärer. Träffade ett fåtal människor utomhus, tvättade händer och använde handsprit.

Är det så här vi ska leva eller kommer smittan att förvärras? Mycket oro i hela världen.

Vad väntar vi på? JO, ETT VACCIN VÄNTAR VI PÅ!! Men vi vet att det kan ta lång tid för forskarna att få fram ett säkert och effektivt vaccin. Men under hösten 2020 godkändes flera vaccin och vården förberedde massvaccinering. Kommunerna var igång med att vaccinera på särskilda boenden vid årsskiftet 20/21.

/Lena Prånge Johansson



Kommentarer

Populära inlägg