En kärleksförklaring till Fryken

Att ha möjligheten att bo sjönära är verkligen en gåva. Varje morgon när jag kliver ur sängen och drar upp gardinen, så är det Frykens glittrande vatten det första jag ser. 

Vi har nära till både båt och bad, skridskoåkning och skidåkning på sjön (då vintrarna är kalla nog). Vi promenerar, cyklar, springer och rider längs sjön och jag kan inte tänka mig att bo någon annanstans än nära vatten. Längst sjökanten ligger en mängd gamla gravar från bronsåldern på båda sidor, vilket nog kan betyda att även dåtidens Fryksdalingar hade en speciell känsla till Frykensjöarna. 











Fryken har många temperament

Fryken har så många sidor och har så många olika temperament. Den kan vara spegelblank och sammetslen, vild och vacker, mörk och djup eller grå och kall. Oavsett årstid och väder är den ändå vacker. Den skär genom Fryksdalen som en egen varelse, inramad av blånande berg, skog, åkrar och hus. På ett ögonblick kan den gå från spegelblank till vild och vågig, vilket vi som är på sjön i båt och kajak har fått uppleva många gånger. 

Sagolika Sundy

Fryken består egentligen av tre sjöar: Övre-, Mellan- och Nedre Fryken och sträcker sig 80 km från Torsby i norr till Kil i söder. Men trots längden är den inte särskilt bred. På det bredaste stället mäter sjön endast 3 km, men det den saknar i bredd tar den igen på djup. 

Mellan-Fryken med sina 132 meter placerar sig på sjunde plats över Sveriges djupaste sjöar. Frykensundet där Övre Fryken går ihop med den mellersta delen har gett Sunne sitt namn. Namnet Sunne kommer ju av ordet sund. Äldre stavningar har bland annat varit Sundy. Sagolika Sundy! Tänk om det hette så idag 😉. Orten väster om sundet hette fram till 1904 Sundsvik, ett namn som fortfarande använts om en central del av Sunne. 

Badkruka av rang

Som badkruka av rang, mäter jag om en sommar har varit bra med huruvida jag har badat i Fryken eller ej. För Fryken värms inte upp så lätt, inte. Vi har sedan många år bytt ut vår båt mot en flytbrygga med styrpulpet och varje möjlighet vi har i familjen, kastar vi loss och tuffar ut på sjön med massor av fika, kompisar och solkräm.

Mina barn och min man är inga badkrukor. Tvärtom! Det bli både dyk, kanonkulan och volter och allt annat man kan göra när man hoppar från en brygga. Och eftersom Fryken är så djup så räcker det med att vi tuffar ut en liten bit nedanför vårt hus, så är det ca 50 meter till botten. 

Vill man i stället vada ut och ta det i sin takt (som badkrukor brukar vilja göra), så finns det långgrunda sandstränder lite varstans runt sjön. 

Så vi gör en hel del strandhugg, både för att badkrukan ska få doppa sig, men även för att äta mat eller köpa en glass på någon av de trevliga restauranger som man når från sjön. 



Sjölivet är livet och Fryken är den sjö som ligger mig varmast om hjärtat.

Nu ser jag fram emot en varm och solig sommar, då man även som officiell badkruka vågar göra bomben i Fryken, utan allt för mycket övertalning.

/Anna 

 


Kommentarer

Populära inlägg