Min plan är att återvända till Sunne

Det är snart sex år sedan jag flyttade till Karlstad för gymnasiestudier och snart två och ett halvt år sedan jag flyttade till Stockholm för juridikstudier. För egen del har det varit nyttigt att flytta på sig och se sig omkring. 

Planen är att återvända

Efter att jag slutat nian var jag rätt så trött på Sunne och kände att jag ville upptäcka något nytt. Den känslan är jag säkerligen inte ensam om. Men åren utanför Sunne har gett mig en ny och större uppskattning för hembygden. Det känns alltid bra att komma hem – och när jag ska ta tåget från Sunne så känns det vemodigt att behöva åka därifrån.

Ofta hör man oro kring att många ungdomar lämnar kommunen, endera efter högstadiet eller efter gymnasiet. Jag tror inte att detta är så problematiskt som det kan verka. Många som gjort precis som jag, det vill säga lämnat för att studera eller arbeta på annan ort, säger samma sak – om några år tänker man återvända. Det är också min plan. 

Sunne är tryggt och kreativt

Jag känner en stor tacksamhet för den trygga uppväxt som jag fått i Sunne. I Sunne kunde man cykla till och från skolan i tidig ålder utan att känna sig otrygg. 

I Sunne hälsar man på varandra – till skillnad från här i Stockholm. I Sunne finns en stark skaparkraft och kreativitet som gör att vi är en av de mest företagsamma kommunerna i Sverige. I Sunne finns en fantastisk natur – med skogar och sjöar. Det finns god möjlighet till jakt och fiske. 

Rätt så fantastiskt

Det är rätt så fantastiskt att i en så liten kommun som vår så finns det både skidbackar och sommarland. Närheten till Karlstad möjliggör pendling för jobb – man kan bo i Sunne och arbeta i Karlstad. 

Detta är några av många fördelar med Sunne. Det är därför min förhoppning att kunna flytta hem igen, lite klokare, efter att jag tagit min juristexamen. 

Jag vill också passa på att tacka för möjligheten att skriva här på Sunnebloggen under dessa två veckor – då detta är mitt sista inlägg. Nu ska jag bege mig till universitetet för att gå på en föreläsning om internationell barnrätt – om två veckor är det dags för sommaruppehåll och då väntar en sommar i Värmland med arbete som utredare på mark- och tillståndsavdelningen på elnätsbolaget Ellevio AB i Karlstad. 

Skickar med lite bilder från Stockholm och från förra sommaren i Fryksdalen.

Trevlig sommar! 

/Anton Bengtsson














Kommentarer

Populära inlägg