Ljus i rondellen!

Äntligen blev det dags att få inbringa lite höstvärme i centrum igen! Idag fick ljusbollarna komma ut i rondellen och förhoppningen är att de ska få vara ifred så att de kan lysa upp vår tillvaro i vinter.

Att få ut bollarna i rondellen är inte gjort i en handvändning. Rondellen, som ligger på Storgatan, är inom Trafikverkets område och de har regler som vi måste följa. Det gör att vi inte får gå in i rondellen och greja hur vi vill, utan först behöver vi fixa TA-plan, skylta upp med mera, så att det ska vara säkert för oss att vara där och jobba.




Ljusbollarna är ett gemensamt projekt med centrumföreningen Mitt Sunne. Innan Mitt Sunne kunde köpa in ljusbollarna behövde vi vara överens med Trafikverket om vad som fick vara i rondellen. Efter ett tags bollande med idéer på vad vi ville ha, så gick Trafikverket med på att vi kunde få ha ljusbollar i rondellen.

När Mitt Sunne hade köpt in ljusbollarna hösten 2022 så fixade kommunen med en TA-plan och såg till att vi fick dit en grävmaskin som städade upp rondellen så att ljusbollarna fick en bra grund att ligga på. Efter det var jag, parkpersonal och elektriker där och kopplade ihop allt.


I våras behövde vi tyvärr ta in ljusbollarna efter att de blivit vandaliserade. Men som tur är så gick det mesta att laga och nu fick de äntligen komma ut igen. Hoppas att ni uppskattar dem lika mycket som jag gör!

/Elisabeth


Kommentarer

Populära inlägg