Möt Björn Edgren på Sunnebloggen

Någonting har förändrats med åren. Tidigare när människor frågade mig var jag kommer ifrån brukade jag svara Värmland. Numera svarar jag nästan uteslutande Sunne. Varför det har blivit så vet jag inte riktigt, kanske finns det någon sorts inneboende lokalpatriotism och stolthet som växer sig mer specifik med tiden. Om tio år kanske jag svarar Brobyäng på samma fråga. Och när jag är pensionär Videvägen. Och sen skäller jag ut folk efter noter om de inte vet var det ligger.

Överhuvudtaget verkar just frågan var jag kommer ifrån vara något som intresserar människor väldigt mycket. Det är nämligen en väldigt vanlig fråga, antagligen för att jag, med uppländska mått mätt, pratar jävligt konstigt.

Är du västgöte? undrar de ibland (en förolämpning så god som någon).
Nej, värmlänning.
Men det låter inte som Hajk.
Nej, det är för att vi pratar mycket finare i Fryksdalen än i Karlstad.

Nästa år är det tio år sedan jag flyttade från Sunne, när jag tog allt jag ägde (Harry Potter-böckerna och en wokpanna jag aldrig använt) och började plugga till läkare i Uppsala. Här skulle jag säga att jag ägnat lika stor energi åt att vara student som att utbilda mig. Framförallt har jag lagt min tid på Uppsalas underbara spexvärld - ett intresse jag drivit så långt att jag förra året fick möjlighet att skriva och producera en föreställning på Uppsala Stadsteater, och dessutom extraknäcker som underhållare både här och där.

Numera bor jag i Stockholm, men jobbar på Akademiska sjukhuset i Uppsala som pedagogisk AT-läkare. Det innebär att jag får ägna stor tid åt mitt specialintresse som är utbildning, både för läkar- och sjuksköterskestudenter vid Uppsala Universitet, men även personal vid Akademiska Sjukhuset och i Region Uppsala. Framförallt jobbar jag med medicinsk simulering, där vi med hjälp av avancerade dockor (fast man får inte kalla dem dockor) som kan andas, prata, har puls och så vidare försöker skapa träningsmiljöer som liknar verkligheten så mycket som möjligt. Det är coolt.

Närmsta tiden är det jag som skriver på Sunnebloggen. Och jag tänkte fokusera på just Sunne (surprise!). Jag tänkte få utlopp för lite allmänna tankar jag har om bygden, men framförallt tänkte jag försöka utforska lite minnen som på ett eller annat sätt definierar vad Sunne är för mig.



















"Faktaruta"
Namn: Björn Edgren
Ålder: 29
Trettioårskris: Ja
Bor: Kungsholmen, Stockholm
Born and raised: Brobyäng, Sunne (tekniskt sett är jag väl inte född på Brobyäng, men ni fattar)
Jobb: Pedagogisk AT-läkare i Uppsala
Gör också: Underhåller, skriver
Familj: Sambo. Mamma och pappa i Sunne, storasyster med man i Malmö, lillasyster i Göteborg
Senaste +++++-bok: Vägen av Cormac McCarthy.
Senast +++++-film: Three Billboards outside Ebbing, Missouri
Senaste +++++-musik: Sarah Klangs Love in the Milky Way och Däggdjur av Säkert!
Vad mer: En gång var jag med i Vem vet mest? och hade fel på alla frågor utom en.
Vad mer II: Vann skytteligan i div 3 Mellansvenska med Sunne Basket en säsong (kanske 05/06).
Vad mer III: Det bor en man i vårt trapphus i Stockholm som kommer från Gräsmark.

Då så, med en sådan presentation kan det bara gå åt ett håll - uppåt! Då kör vi.

/Björn

Kommentarer

Unknown sa…
Så kul att få läsa din blogg framöver! Hörde från en avlägsen släkting till min man om en väldigt trevlig läkare från Sunne som hon träffat. Denne läkare var du och du berättade att du haft mig i skolan. Ser fram emot dina kommande inlägg och önskar dig välgång och lycka. Din högstadielärare Beryl
Hr. Thunvall sa…
Listan över berömda män som varit i Sunne kan göras lång, men då är vi åtminstone två, för undertecknad har varit där även han, låt varanatt det blir sexton år sedan i sommar, men ändå :)

Eder ödmjuke

Hr. Thunvall
Anonym sa…
Spännande att följa dig! Jag tycker det är jättekul med dialekter. Jag har fått höra mer än en gång att det låter som om jag kommer från Dalarna. Men ack nej, Tierp ��
Unknown sa…
Hej!
Jag vill tacka för manuset till "Vem mördade skolan". En sann fröjd att se vårt sorgliga skolsystem attackerat med humor och frejdighet. Vi får hoppas att det har verkan också på de som bestämmer!
Birgitta Ingemarsson

Populära inlägg