Alla känner Sunne

Som tonåring var jag nog ganska säker på att de flesta runtom i Sverige inte visste vad Sunne var för något. Nu för tiden vet jag bättre: Alla känner till Sunne. Men hur? Och vilka är dessa olika människor egentligen?

Om det är någon annan än jag som funderat på det här (vilket jag kraftigt betvivlar) har jag här skapat en guide som förklarar vilka olika personlighetstyper det rör sig om. Håll till godo!

Göteborg med omnejdaren: Känner Sunne genom skolskidresor på låg- och mellanstadiet till Finnfallet. Har en bild av trakten som en norrländsk fjällby och tror att det alltid är både vinter, snö och tjugo minusgrader.

Jeopardykännaren: Känner Sunne som ett klassiskt tredjepris i Jeopardy - en weekend på Selma Lagerlöf Hotell och Spa i Sunne. Har ofta ingen aning om var det ligger men vet att det finns en pool.

Den litteräre: Känner Sunne genom Selma Lagerlöf. Kan dock (av någon konstig anledning) sällan svara på frågan om vilken som är den andra superförfattaren från bygden - men känns igen på skammen i ansiktet när hen inte tog att det var Tunström och genast ska börja prata ingående om Juloratoriet.

Genomresenären: Känner Sunne genom genomresor till fjällen eller Norge. Vet inte mycket mer än att det finns en vägskylt och gott om pizzerior. Vilket ju i och för sig är sant.

Oberömda män som varit i Sunne-personen: Känner egentligen inte Sunne alls, men känner någon som kommer därifrån och förväntar sig att du också ska göra det. Du vet, Johan Nilsson? 73:a? Du vet inte, men det är ok ändå.
(Obs - denna person ska inte blandas ihop med Berömda män som inte varit i Sunne-personen som inte heller känner Sunne men tror att personer som inte har något med orten att göra kommer därifrån, till exempel Göran Greider.)

Släktingen: Känner Sunne för att hen har släkt som kommer därifrån. Heter ofta saker som Frykholm, Frykberg eller Frykman. Kan dock heta något helt annat som typ Olsson också, men då är de svårare att upptäcka.

Dramatikern: Känner Sunne för att hen vet att en av Sveriges bästa teatrar finns där. Går på Västanå teater varje sommar. Känns igen på kulturkoftan och att hen klagar om föreställningen baseras på något annat än en Selma-roman.

Prins Carl Philip: Känner Sunne för att han gått på Lundsberg och är hertig av Värmland. Känns igen på att han är prins.

Då vet ni hur man delar in folk efter deras relation till Sagolika Sunne. Men, tänker du, vad ska jag använda denna kunskap till? Ja, det vet jag inte riktigt än, det är så kallad grundforskning. Användningsområdena framöver kan vara oändliga (tror jag). Du kan tacka mig senare.

/Björn

Kommentarer

Populära inlägg