En verksamhet anpassat efter barnens lek
På vårt fritids vill vi inte att barnens lekar och aktiviteter ska begränsas av våra rutiner och vi försöker att skapa en verksamhet med få avbrott samt underlätta för barnen genom att göra övergångarna mellan olika aktiviteter så smidiga som möjligt.
Ett
exempel på hur detta tankessätt kan ta sig uttryck i praktiken är hur vi har strukturerat
mellanmålet. Istället för att alla barn vid en given tidpunkt ska avsluta sina
lekar/aktiviteter för att gå till matsalen och äta mellanmål så har vi valt att
äta mellanmål i våra egna fritidslokaler. Här får eleverna avsluta sina
aktiviteter i sin takt. Varje dag får några barn delta i att duka fram och
plocka undan maten. Under tiden barnen sitter och äter läser en av oss vuxna
högt för barnen ur böcker som bibliotekarierna på Sunne bibliotek har hjälpt
oss att välja ut. När vi läst klart väljer eleverna själva hur länge de vill
sitta till bords innan de återgår till lekar och andra aktiviteter.