Bransch-SFI

Jag, tillsammans med min kollega Najlaa, jobbar med elever som går Bransch-SFI.  All undervisning bygger på att våra elever ska bli bättre på svenska och få bra koll på samhället och arbetsmarknaden som den ser ut idag. Vi jobbar så mycket som möjligt med erfarenhetsbaserat lärande. Det betyder att undervisningen ska utgå från elevernas gemensamma erfarenheter. Vi försöker så gott det går att komma ut och besöka arbetsplatser och miljöer i närområdet. När vi jobbar med branscher och tema så delar vi in arbetet i tre delar:

Förarbete

Vi har lektioner innan där vi samlar ord, uttryck och talar om tidigare erfarenheter och kunskaper som eleverna har med sig. Eleverna planerar tillsammans med oss frågor som ska ställas under besöket.

Studiebesök

Vi gör ett besök och träffar människor på plats och får chansen att prata och höra svenska tillsammans med andra personer och lära oss hur det fungerar. 

Efterarbete 

Vi brukar ta många bilder som är bra att använda sig utav för att kunna återberätta det som vi har sett och hört. Eleverna jobbar nu med gemensamma erfarenheter från besöket. Slutprodukten blir någon form av redovisning, tex göra PowerPoints, skriva dialoger och spela upp för varandra eller skriva olika typer av texter. 



Vi avslutade nyligen branschtemat "Skog och miljö" och där fokuserade vi på allemansrätten samt jobb, utbildningsmöjligheter och miljöarbete i kommunen.

Vi har varit på Sundsberget, besökt våtmarksområdet Björken och letat bär och svamp vid Hällsjön.

Vi har även hälsat på elever och personal på SG/Södra Viken som tog oss med ut i skogen. Dave Boomsma visade oss Holmby återvinningscentral och berättade hur AME jobbar där med återbruk. På Sunne reningsverk fick vi en intressant rundtur av Gun-Britt Olsson.

Populära inlägg