Allt verkade så bra – sen drogs rullgardinen ner

Foto av Mårbackapelargoner mot en Faluröd vägg
Sillegårdens Mårbackapelargoner


Vid årsskiftet fick jag nycklarna till Sillegården men det dröjde ett tag innan jag åkte dit. Sillegården är inte isolerat, så vintertid kan man inte vara där några längre stunder.  Men jag var ju där i mina tankar. Ena dagen hög av alla idéer nästa ångestfylld och fundersam vad jag gett mig in på. 

Mod i motvind

När vi sedan klev in i mars så började oron kring det nya viruset sprida sig och jag kände stor oro om jag alls skulle kunna öppna. Mycket av Sillegårdens verksamhet visste jag kom från norska besökare och Västanå teaters besökare. Så när dom ställde in i början på april så var det ganska nattsvart. Avbokningarna strömmade in och varje mejl gjorde ont i magen. Nu gällde det att tänka om och tänka rätt. Ska jag vara helt ärlig så har jag nog förträngt några dagar i den här perioden. Vet egentligen inte hur jag lyckades samla ihop mej och jobba vidare. Allt var ju så osäkert. Ingen visste ju initialt hur länge eller hur kort period Covid-19 skulle finnas kvar eller i vilken omfattning det skulle påverka världen. Men jag bestämde mig för att jobba med viruset inte mot. Lyssnade på sakkunniga och planerade utifrån de nya förutsättningarna. Visade sig att jag med facit i hand har haft fler övernattningar i år än förra året. Så den panik som infann sig var egentligen ganska obefogad. Jag fick helt andra gäster som spenderade mer pengar. 

Musikplats E45 tar form

Såg Anders Berg och Bengt Bergs program Hållplats E45 och fick idén till Musikplats E45. Skissade på hur det skulle kunna fungera ekonomiskt och praktiskt. Jag hade ju tänkt investera i Tipitältet som också skulle kunna fungera som scen. Jag hade tillgång till vita bänkar och kom på att det skulle vara bra att göra rutor i gräset så att folk höll ett säkert avstånd. Kontakt togs med Inka Music i Sunne som skötte allt ljud samt MTA Production som hjälpte mig med vissa artister. Andra tog jag själv kontakt med. 

Foto från Sillegårdens trädgård med Dan Hylander som spelar och sjunger
Konsert i trädgården med Dan Hylander


Det blev tio konserter

När nu säsongen är över får jag lite nypa mej i armen att vi genomförde tio konserter en sommar då nästan allt blev inställt. Är så glad och tacksam för alla artister som trodde på vårt koncept och framförallt glad att alla verkligen gillade att uppträda i den vackra trädgården. Vad vi också är glada över är att vädergudarna var med oss. Det kunde regna strax innan eller strax efter konsert men aldrig under. Tror nån där ovan också var nöjd med lite livemusik i sommarnatten. 

Foto på liten Buddhafigur
Vädergudarna var med oss

Nu ska jag ha ett zoommöte

Just nu samlar jag ihop mej efter sommaren, men vilar inte utan förkovrar mig än mer i turismkunskap. Vill inför näsa år vara ännu mer fokuserad och vidareutveckla Sillegården som destination.
/Maria Amneteg

Kommentarer

Populära inlägg