Skapa ditt liv med hjälp av andra

När jag var 12 år gammal fick jag och några lagkamrater från IS Emtarna möjligheten att följa med IFK Sunnes pojklag födda 91 till en ungdomscup i Uddevalla. 

Möjligheten att få möta lag från andra delar i Sverige och dessutom sova borta gjorde mig på förhand förväntansfull. Dessutom skulle jag få möjlighet att vara målvakt. 

Under den här perioden var jag fortfarande utespelare, men hade under några år fått målvaktsträning från min far som under sina idrottsliga glansdagar var mångårig burväktare i IFK Sunne. 

Jag kommer ihåg att jag hade ett gott självförtroende. Jag hade trots allt fått målvaktsträning under lång tid och tyckte själv att jag skulle kunna bli en väldigt bra målvakt. 

Tidigt i matchen fick motståndarna en hörna. Jag minns att jag kände en viss oro inför hörnan, pappa hade ju knappt tränat hörnor med mig. Hörnan slogs in, jag försökte ta mig ut för att plocka ner bollen, men missade fatalt. Motståndarna gjorde mål. 

Ansvarstagande

Resten av matchen ägnade jag mig åt en inre dialog där jag förbannade pappa som inte hade tränat hörnor och inläggsspel med mig. Det var ju hans fel! Det bidrog givetvis till en jobbig känsla som gjorde mig ofokuserad på matchen. 

Detta blev min första upplevelse som jag tydligt kan komma ihåg gjorde mig uppmärksam på tankars, känslors och beteendens inverkan på prestationer. Under många år försökte jag på egen hand lära mig mer om hur jag fungerar och hur mental träning kunde hjälpa mig att prestera bättre på fotbollsplanen och att hantera min prestationsångest. Jag har utvecklats, men inte på egen hand. 

“Ensam är stark” är ett ordspråk som de flesta känner till. Tolkningen kan skapa en känsla av att jag ensam måste göra det som behövs i en given situation. Det finns relevans i det. Vikten av individuellt ansvarstagande kommer vi aldrig ifrån, men vi behöver i regel hjälp för att genomföra många saker vi tar oss an. Det är en av de nyttigaste lärdomarna jag har fått genom åren.

Tar hjälp 

Sedan tre år tillbaka har jag tagit hjälp av en idrottspsykologisk rådgivare. Vi pratar regelbundet om sådant som berör fotbollen utifrån ett perspektiv där mina tankar, känslor och beteenden står i fokus. 

Samtalen har bidragit till att jag har kunnat prestera bättre på fotbollsplanen, fått en lugnare inställning till fotbollslivet och bidragit starkt till att min prestationsångest inte alls tar samma utrymme som den tidigare gjort. Att ta hjälp av andra ger en enorm kraft till att påverka sin tillvaro. 

Om man lever i livssituationer, eller med tankar, känslor och beteenden man inte är nöjd med, ökar risken att förlora sig själv i en frustrerande känsla av att inte ha levt det liv man egentligen vill. Därför bör man arbeta för förändring, även om det känns svårt. Den principen har blivit oerhört viktig för mig.

Följer min inre vilja

Mina inlägg i den här bloggen är ett resultat av att jag följde min inre vilja, trots att jag samtidigt kände ett motstånd. Jag har aldrig uttryckt mig på det här sättet tidigare, tidsmässigt visste jag att det skulle vara utmanande, och jag kände en oro över att jag inte hade tillräckligt mycket och tillräckligt bra innehåll att dela med mig av. 

Nyfikenheten vägde dock över, och det har varit både kul och lärorikt att få möjligheten att i skrift reflektera över och dela med mig av sådant som jag tror kan ge värde till andra. Jag är tacksam över möjligheten. 

Som ett försök att knyta ihop säcken, vill jag återigen belysa budskapet om att du bör leva en tillvaro utifrån din egna vilja. Ta tillvara på varje dag, och reflektera lite extra över om det du gör bidrar till ett liv i enlighet med vad du innerst inne vill. 

Författaren Stig Johanssons ord från dikten “Förlusten” får vara det som avslutar denna bloggsejour. 

“Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet”. 

/Simon Forslund


Kommentarer

Populära inlägg