Matminnen med närproducerat

Närproducerat - javisst

Jag är en foodie, det vill säga mat är min hobby. Hur den smakar, hur den ser ut och varifrån råvarorna kommer. 

För mej och min köksmästare var det viktigt att använda så mycket lokala råvaror som möjligt samt skapa en meny som passade på Sillegården. Sitter man i en matsal från 1915 så skulle det kännas konstigt äta allt för modern mat. 

Vi ville plocka fram matminnen hos besökarna och enades om en okomplicerad meny, men lagade av bra råvaror och med mycket kärlek. Jag ville också försöka lyfta fram lokala mathantverkare då jag insåg att dessa skulle få en tuff sommar med alla marknader inställda. 


Kôrv me mos
















Kôrv me mos – självklart 

Jag tänkte tillbaka på min egen uppväxt i Torsby och vilken rätt jag kom att tänka på först och främst. Då kom en hel special med räksallad upp på hornhinnan. Man lyckades nästan alltid få i sig en sådan efter en dansant utflykt till Granevik eller Rottnerosparken. 

Nu ville vi förfina rätten så vi blev överlyckliga när vi hittade en fantastisk korv hos Lundgrens chark som dessutom hette Västraämtervikskorv. Så efter lite provlagningar hittade vi en modern tappning av mitt ungdomsminne. 


Mammas köttbullar













Mammas köttbullar – en hyllning 

Min mamma, som tyvärr lämnade bordet 2009, hade älskat att jag arrenderade Sillegården lika mycket som jag älskade hennes köttbullar. Ville ha med rätten på menyn som en hyllning till henne, men också för att det är en svensk nationalrätt. 

Det provrullades på olika köttfärser tills vi hittade fjällkofärs från Lillängen. Jag hade varit på en föreläsning om svenska råvaror och Fjällko framhölls som det finaste kött vi har i Sverige. Så lätt exalterade över att hitta det lokalt försökte vi tjata till oss så mycket färs som möjligt av Stig och Kajsa.

Sedan kompletterades frukostbuffén med fantastisk fjällkoyoghurt och ostar som sommarens gäster har lyft till skyarna. 


Fjällko





















Världsberömd grönsaksodlare 

Mitt sökande gick vidare och via Reko-ring och googlande hittade jag Ridgedale. Vilken lycka. 

På andra sidan vägen fanns det dedikerade människor som hela världen beundrar och lär av. Ridgedale Farm är ett småskaligt jordbruk som producera mat genom att tillämpa jordbruksmodeller som återuppbygger och främjar naturliga ekosystem. Förutom fantastiska grönsaker skulle mina nattgäster få bra ägg till frukost. 


Närodlade grönsaker





















Va? - finns det öl från Västra Ämtervik? 

Kan lova att vi blev lyckliga när vi hittade ett lokalt bryggeri som tillhandahöll öl med namnet Fryken. Vad kunde bli mer rätt än att servera den? 

Är också tacksam för att Kulinarika finns på andra sidan 45:an. Tyvärr var 2019 inget bra äppelår så vi kunde inte köpa must från dom, men vi hoppas att året är bättre så vi kan servera lokal must inför nästa sommar. 



















Fryksdalen – en måltidsdestination 

Det finns många fler producenter som gör ett fantastiskt jobb i Fryksdalen och det har varit stor efterfrågan på gårdsbutiker och närproducerat bland våra besökare. 

Tror att i den stora orosmoln vi befinner oss i så är närheten till naturen och jorden allt viktigare. Man vill veta vart maten man äter är producerad.

/Maria Amneteg

Kommentarer

Populära inlägg