idrottslektionerna
En god lektionsstruktur med tydliga ramar och förhållningsregler gör det enklare för eleverna att lyckas på lektionerna. I början på terminen går jag alltid igenom förhållningsregler på idrotten tillsammans med eleverna. Visst händer det då och då att man behöver påminna eleverna om dessa förhållningsregler och då vet de vet egentligen vad som gäller. Utöver förhållningsregler så gör man även anpassningar både utifrån grupp och utifrån individ för att försöka ge eleverna så bra förutsättningar som möjligt att lyckas.
En vanlig lektion kan se ut så här:
När det är dags för idrott ställer klassen upp utanför ingången till idrottshallen dit jag kommer och välkomnar dem in. Om någon elev glömt att ta med sig idrottskläder plockar jag fram lånekläder som finns att låna om man vill. Eleverna byter sedan om i omklädningsrummen och väntar på att få klartecken att komma ner i salen.
Väl i salen sätter sig eleverna på sina förbestämda samlingsplatser intill tavlan där jag tar närvaro, har genomgång av dagens lektionsupplägg och går igenom uppvärmningen. Samlingsplatserna är toppen för då sitter eleverna i fyra olika grupper (gul, röd, blå och grön) och dessa grupper använder jag ofta för att dela in klassen i olika lag eller stationsgrupper.
Uppvärmningen är oftast någon form av kortare aktivitet för att få igång kroppen och knoppen.
Efter uppvärmningen sätter sig eleverna återigen på sina samlingsplatser och då går jag igenom huvudaktiviteten. Huvudaktiviteten genomförs.
När lektionen börjar lida mot sitt slut plockar vi ihop sedan tar vi återigen en samling och då knyter vi ihop säcken. Vi pratar exempelvis om hur aktiviteten kan påverka hälsan eller om vad vi har tränat på idag. Eleverna får sedan gå upp i omklädningsrummen för att duscha och byta om.