Svenskt hantverk i världsklass












Ganska tidigt insåg jag att det var smart att välja ett specifikt område inom smidet. I mitt fall blev det yxtillverkning. Sverige har en lång historia med starka traditioner inom just det ämnet och dessutom är det hur kul som helst att smida yxor. 

När jag väl började efterforska ämnet insåg jag snabbt att svenskt smide, men kanske framförallt yxproduktion och smidesstädsproduktion, var av absoluta världsklass. 


Källorna på detta är dessutom inte inhemska utan kommer från våra exportländer. Producenter som Kohlswa och Söderfors är bland de mest eftertraktade smidesstäden på världsmarknaden. Yxor som Gränsfors bruk och Hults bruk (för att nämna några få) håller också världsklass.


Kanske kan det ses som ett försprång, men vänder vi på det kan vi också se att det ställer vissa krav. 


Det är där jag är just nu. Att tillverka en vara som håller en hög standard. Som inte bara är ett redskap utan även ett vackert föremål.


/Nils


Kommentarer

Populära inlägg