Testförare åt Volvo på "Bilarnas helvete"

Strax efter att jag flyttade ner till Borås fick jag svar på min jobbansökan jag skickat in till Volvo Personvagnars testanläggning. Jag var kallad på intervju, ja och resten kan ni ju räkna ut själva!

Idag arbetar jag på Volvos testanläggning som testförare, den är geografiskt placerad mellan Borås och Allingsås, mitt i djupaste skogen!

Volvos testanläggning
Anläggningen byggdes 1973 och till början fanns det endast ett fåtal banor, idag finns det hela 15st banor av olika slag. På de olika banorna testas bilarna för all sorts prövning så som väghållning, hastighet, rostskydd, aktiva säkerhetsystem med mera. Allt testas till maxgräns! Man kan kalla att detta är ”Bilarnas helvete”!

Extrema off-road-förhållanden
Det är på den här anläggningen som Volvos bilar tar stryk dygnet runt under riktigt tuffa förhållanden. På bara ett par månader åldras bilarna lika mycket som under fordonens hela beräknade livstid under normala trafikförhållanden.
Vi har bland annat en höghastighetsbana som är drygt 6 km lång, där kör vi i hastigheter upp till 250 km i timman. Vi har även en bana där vi testar våra fyrhjulsdrivna modeller på extrema off-road-förhållanden.

Upp till 250 km i timmen på höghastighetsbanan
Även bilens aktiva säkerhetssystem provas hos oss. Vi har bland annat en särskild rigg har tagits fram för att prova systemet som kan upptäcka fotgängare och bromsa om föraren inte skulle reagera i tid.
Det är ca 100 testförare som arbetar på Personvagnar, vi kör ca 10 000 mil om året i vårt jobb, totalt sliter vi ut strax över 2000 däck om året.

Jag rekommenderar er verkligen att kolla in denna länk nedan, klicka på bilden. Där visas en ca 3minuters lång filmsnutt om just min arbetsplats! (fungerar inte länken så gå in på www.youtube.com och sök på Hällered)/Eveline


Kommentarer

Maria sa…
Wow! Vilket häftigt jobb du har Eve! :-)

Populära inlägg