Statistik och "hemester"
Här jobbar jag med en presentation om hur turismen utvecklas. Visste du att det varje år är ungefär 200 000 besökare som övernattar på något av våra hotell, B&B, campingar och vandrarhem.
I branschen räknas övernattande gäster i gästnätter. Utvecklingen av gästnätter i Sunne har ökat de senaste åren. Vissa år som 2023 hade vi rekordmånga övernattande. Det var det många destinationer som hade och det berodde på Pandemin och ett uppdämt resebehov. Många hade upptäckt Sverige och ”hemestrandet” och planerade för en säker semester på hemmaplan. I tillägg till det var det många som hade innestående resor som nu skulle genomföras. Kanske hade man sett fram emot att äntligen få upptäcka Sunne, besöka Rottneros Park, Mårbacka och Berättarladan.
Besöksnäringen är en bransch som bidrar till platsen på många sätt. Man brukar kalla att det har en multiplikatoreffekt. Turismen bidrar till exempel till att handeln i Sunne mår bra. Det som lockar en besökare hit är också bra för den som bor här. Vi har ett rikt kulturutbud som är unikt för en landsbygdskommun i storlek som Sunne.
Åtta punkter som visare på att turism är en mer komplex och dynamisk näring som skiljer sig från traditionella näringar.
1. Säsongsberoende, regn och rusk kan påverka inte bara ett Vattenland
2. Känslig för externa faktorer som väder, globala kriser och politisk stabilitet
3. Export av upplevelser istället för varor. Export sker på plats, besökaren måste hit för att uppleva.
4. Arbetsintensiv bransch som skapar många arbetstillfällen och många ungas första jobb finns inom besöksnäringen.
5. Påverkare platsens image och varumärke. Kundens upplevelse i fokus
6. Hållbarhetsutmaningar resor och lokala resurser (naturen t ex)
7. Snabb anpassning för att följa trender och efterfrågan
8. Multiplikatoreffekt då turismen bidrar till en bredare ekonomisk spridning
Kommentarer