MIN DEL I ELEVHÄLSAN PÅ SG/BROBY
Svensk skola har ett dubbelt uppdrag, dels utbildning och dels ett demokrati- och värdegrundsuppdrag. ”Det handlar om att utbilda medvetna och kompetenta samhällsmedlemmar som enligt demokratins ideal kan hantera den kunskap och värdegrund som det svenska samhället vilar på” (Skolinspektionen).
Som SYV och skolkurator på SG/Broby är jag en del i detta uppdrag och jag ingår också i elevhälsan på skolan. Vi träffas varje torsdag eftersom alla är på plats då (det är bara rektor och jag som jobbar heltid på SG/Broby, de övriga delar sin tjänst med exempelvis Fryxellska skolan eller SG/Södra Viken.
Elevhälsans uppdrag är både på individ-, grupp- och skolnivå och i samverkan
med övrig personal, och ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Vi
har en viktig roll i arbetet mot kränkande behandling, i undervisning om tobak,
alkohol, andra droger och övrig livsstilsrelaterad ohälsa och om jämställdhet, sexualitet,
samtycke och relationer. I samverkan med lärarna följer vi till exempel även upp
frånvaro och elevers behov av anpassningar och stöd.
Tillsammans med skolans kurator och mentorerna i berörda
klasser jobbar vi i ett “projekt” med skolans elever i årskurs 1. Vi ses under
cirka 15 lektioner under hela läsåret utifrån ett material som heter Machofabriken.
Det är ett förebyggande arbete med eleverna där vi diskuterar och belyser strukturer
och normer i vårt samhälle och hur de kan påverka oss. Tanken är att vi återkommande
ska fortsätta med det till årskurs 1.
Aktuella saker jag funderar kring. |