VAD GÖR JAG SOM SYV?

Kajsa, lärare och mentor, med några av sina elever i årskurs 1
på Samhällsvetenskapsprogrammet. Här ska vi ge information
inför valen till högre årskurser.

Det faller sig ganska naturligt att mycket av jobbet följer ett ”årshjul”. På hösten är det alltid en hel del att göra den första månaden kring elever som byter utbildning/skola för att de erbjuds plats där de stått som reserver. Vi brukar också alltid få ”hemvändare”, det vill säga elever som börjat någon annanstans, men ångrar sig och vill läsa på SG/Broby. Lyckligtvis brukar vi kunna hjälpa dem med det.

Hösten innebär också mycket grundläggande SYV-information på klassnivå. En lördag i oktober arrangerar vi Öppet Hus och även i övrigt informerar vi på olika sätt om vår skola och våra utbildningar till elever som ska söka inför kommande år.

På vårterminen blir det fokus på både valet till gymnasieskolan och de val som alla i årskurs 1 ska göra till årskurs 2-3 (ovan). Eleverna i åk 3 får information kring högre studier och vi gör en del studiebesök.

För elever som flyttar in/ut och byter skola under året, ser jag till att överlämningar görs så att de inte tappar fart i onödan på grund av bytet.

Samverkar med andra

Vidare går jag igenom, följer upp och reviderar elevers studieplaner. Samverkar med SYV Caroline Dahlberg, Sunne lärcenter, kring elever som önskar fortsätta studera där. Vi samverkar också med Arbetsförmedlingen i projektet SamSTART för stöd till elever som behöver det i övergången till arbetslivet eller fortsatta studier.

Vi bjuder in gäster för olika information och ofta i samverkan med lärare i samhällskunskap. Det kan till exempel vara facklig information om arbetsrätt, Handelskammaren som pratar arbetsmarknadskunskap eller Försvarsmakten.

Just nu planerar vi även för en temadag i april om totalförsvaret kopplat till historia/samhällskunskap och i samverkan med Försvarsutbildarna Värmland och Sunne kommuns säkerhetssamordnare Mats Jansson. Ett aktuellt tema i tiden!

Den 1 juli 2025 införs GY25, Gymnasiereformen 2025. Vi började tidigt med att förbereda oss. För egen del har det främst handlat om att se över programplanerna och uppdatera dem. Riksdagen har även beslutat om krav på kommuner att samverka om planering, dimensionering och erbjudande av gymnasial utbildning. Bland annat ska arbetsmarknadens behov få större betydelse för utbudet. Vi som ingår i SUTOHAMU har ett pågående samarbete kring detta.

Professionalism

Jag har ett särskilt intresse för skoljuridiska frågor och försöker hålla mig uppdaterad. Jag tycker det är viktigt att SG/Broby står för professionalism och ”tänker rätt”, både för vår egen skull, men även ur elevperspektivet. Vi hörs igen i morgon!

Populära inlägg