Olov Atterfors bloggar 29 juni - 10 juli

Hejsan! Jag heter Olov Atterfors och har fått möjligheten att ge min syn på Sunne – på distans, och såg i introduktionen till Sunne bloggen att jag blev klassad som “utvandrad”. Det låter lite väl definitivt…jag känner mig inte direkt som någon Karl Oskar…utan jag har just ett distansförhållande till Sunne. Jag är uppväxt i Sunne och ¨flyttade¨ från Sunne för snart 18 år sedan (!!), lite svårt att fatta men åren går. Flyttade från Sunne är också en sanning med modifikation, för jag har kommit tillbaka på kortare eller längre besök…arbete, semester, föräldraledighet…och har alltid behållit kontakten med Sunne.
Mitt nuvarande distansförhållande är lite mer fysiskt avlägset än vanligt. Sedan drygt 3 år tillbaka bor jag tillsammans med min familj (Lucy och tre döttrar) i Centralamerika, närmare bestämt i Guatemala.
Jag kom hit som ”medföljande till biståndsarbetare för svensk biståndsorganisation” (min klassificering enligt Försäkringskassan) och har gjort lite allt möjligt de senaste åren. Sedan ett par månader tillbaka arbetar jag som programhandläggare för det holländska biståndet i Guatemala. Hur det kommer sig att jag har ett distansförhållande till Sunne och har valt att leva, mestadels, utomlands har en rad faktorer, men givetvis spelar det in att jag träffade Lucy i Chile och vilket gör att Sverige/Sunne inte nödvändigtvis är det naturliga alternativet där man bosätter sig. Jag ser inte Guatemala som ”slutstationen”, men kommer troligtvis att stanna här ett par år till. Guatemala är i många avseenden ett kontrasternas land. Geografin är fantastisk, ett par timmar i bil och man är i Karibien, uppe i bergen, eller vid Stilla Havet. Majoriteten av befolkningen är ursprungsfolk, mestadels olika Maya folk, och deras kultur har dimensioner som vår kultur aldrig kommit i närheten av. Tyvärr är rasismen mot ursprungsfolken enorm och landet har kommit in i en våldsspiral som inte verkar ha ett slut. Om man även lägger till problematiken med narkotikasmugglare på väg till USA samt stora klasskillnader mellan rika och fattiga, så tror jag att ni förstår att Guatemala har mer problem än man själva klarar av att lösa. Bistånd på olika sätt kan inte lösa problemen i sig själv, men kan fungera som en katalysator för förändring. För mig är det givetvis väldigt stimulerande att få arbeta med denna förändring, även om det ibland känns som uppförsbacken aldrig vill ta slut. Hur är mitt distansförhållande till Sunne? Jag kan väl inte påstå att Sunne är någonting som alltid är närvarande i mitt vardagsliv, utan mitt bidrag till bloggen kommer ett bli ett antal betraktelser på Sunne sett utifrån. Vi ses nästa vecka. /Olov

Kommentarer

Populära inlägg