Simskola

Skypade med dottern häromdagen och hon berättade sina historier från simskolan.. och mina egna minnen kommer upp. Alla har vi våra trauman… och vissa är givetvis tyngre än andra. Själv var jag ett av några handfulla barn som blev skickade till simskolan någon gång i början av 80-talet trots att det snöade!! Som tur var så var det inställt. Är uppväxt med historien ”vilken tur du har som får simma i en bassäng själv fick jag simma i Klarälven det var kallt det¨ ..hjälpte inte mycket när jag stod och gnällde i duschen (ute) eller klamrade mig fast i bassängkanten vid Kolsnäs. Jo jag vet att ni som bodde utanför Sunne fick bada i sjön.. lider fortfarande med er. Att mina simskoleminnen, tillsammans med Anders, känns ännu kallare är att vi hann gå i simskolan, duscha, byta om, åka hem, få varm oboy och sätta oss för att se på sommarlovsmorgon på TV!… vi måste ha varit i Simskolan före 8! Inte för inte att jag enbart har vaga minnen av mina lärare från simskolan … inte en chans att de kan ha varit i bassängen med oss. Klart att man blir en badkruka efter det! Trots detta så vill jag givetvis att mina barn ska gå i simskola och allra helst under sommaren och i Sunne! Simskola inomhus, på kvällar och helger är inte riktigt grej. För något år sedan när vi satt i bilen på väg ner till första dagen på årets simskola i Sunne, så berättade jag för någon av döttrarna om mina minnen från simskolan och framförallt om hur kallt det var i omklädningsrummen och om duschen utomhus. Men i år skulle det vara annorlunda för det fanns en ny bassäng, nya omklädningsrum och som vi snart såg när vi kom fram …nya duschar…ute! /Olof Atterfors

Kommentarer

Populära inlägg