Att bygga varumärke
Vi får mycket förfrågningar om att föreläsa och berätta om hur vi på så kort tid har kunnat bygga ett varumärke (Diner 45).
Ett välkänt varumärke blir förstås inte känt bara genom tur eller av en slump. Jag har några knep som vi använt oss av och som går applicera på alla företag, produkter och även organisationer och kommuner för den delen.
Det är framför allt två saker som är viktiga:
Från vår första skiss på hur restaurangen skulle se ut, vad vi skulle servera och utseende på inredning samt servitrisernas look och service – Allt fanns i vår första affärsplan och den innehöll även en marknadsplan där vi spaltat ner vad vi skulle göra för att fylla restaurangen med folk.
Det blev det… det blev till och med ännu bättre och efter bara några månader förstod vi att vi var tvungna att bygga ut köket för att kunna ta emot alla som vill komma till oss och äta i en trevlig miljö.
Ett välkänt varumärke blir förstås inte känt bara genom tur eller av en slump. Jag har några knep som vi använt oss av och som går applicera på alla företag, produkter och även organisationer och kommuner för den delen.
Det är framför allt två saker som är viktiga:
- Att man tror på det man gör
- Att man är konsekvent
Det kommer hela tiden folk som har synpunkter på en det ena och än det andra.
Om jag skulle låta alla åsikter påverka mitt sätt att göra tidningen så skulle den tappa sin röda tråd med följd att läsarna inte längre känner igen den produkt som de troget läser, nummer efter nummer.
Naturligtvis så måste det alltid finnas utrymme för viss förnyelse men inte på bekostnad av att helheten fortfarande ska upplevas som läsaren förväntar sig.
När vi nu bygger varumärket Diner 45 så arbetar vi på samma sätt.
När vi nu bygger varumärket Diner 45 så arbetar vi på samma sätt.
Diner 45 |
Från vår första skiss på hur restaurangen skulle se ut, vad vi skulle servera och utseende på inredning samt servitrisernas look och service – Allt fanns i vår första affärsplan och den innehöll även en marknadsplan där vi spaltat ner vad vi skulle göra för att fylla restaurangen med folk.
När alla skakade på huvudet och sa "det går aldrig" så arbetade vi vidare med ett mål i sikte – det skulle bli exakt som vi planerat!
Det blev det… det blev till och med ännu bättre och efter bara några månader förstod vi att vi var tvungna att bygga ut köket för att kunna ta emot alla som vill komma till oss och äta i en trevlig miljö.
Under första året hade vi mellan 60-70.000 besökare.
Hallå!!! 60.000-70.000 som kom till Stöpafors, för att äta hamburgare!!!
Ja, vi har jobbat mycket med marknadsföringen också och samma sak gäller där. Var konsekvent och gör det du tror på. Inget händer av en slump och man måste vara beredd att satsa för att få något tillbaka.
Kanske som livet i stort!/Åsa Wikberg
Ja, vi har jobbat mycket med marknadsföringen också och samma sak gäller där. Var konsekvent och gör det du tror på. Inget händer av en slump och man måste vara beredd att satsa för att få något tillbaka.
Kanske som livet i stort!/Åsa Wikberg
Kommentarer