"Han har hört att fler och fler söker sig till Sunne..."
Här på Sunnebloggen taggas inläggen med olika nyckelord som är viktiga i varje inlägg. Jag har sysselsatt mig med att kolla vilka de vanligaste nyckelorden är och för en månad sedan toppade fotboll (33 st tags). Därefter kom entreprenörskap som det vanligaste nyckelordet (26 st).
Personligen anser jag att man ofta nuförtiden benämner egenföretagare eller allmänt fiffiga personer som entreprenörer. I min värld är entreprenör istället en funktion, något man kan vara i ett visst skede, men inte ett yrke. (Se exempelvis Joseph Schumpeters definition) Men skit sak samma. Jag tänker hursomhelst att det är bra för Sunne att det är så, att det pratas både fotboll och entreprenörskap för det tyder på att här finns både kultur och framåtanda, något som jag tror är och har varit avgörande för att Sunne är en av få orter i Värmland som inte avfolkas. Eller som Nils Ahlqvist skrev tidigare här på Sunnebloggen: en ”var kreativ och spotta i nävarna-kultur”.
Vad är det som gör att Sunne växer medan alla de där forsarna (Munkfors, Hagfors, Storfors) avfolkas lite till för varje år? Välkända skillnader är ju hur Sunne präglats av småskalighet och inte i någon epok varit lika beroende av en enda stor industri. Sunne har inte på samma sätt haft glansdagar likt Filipstad och Munkfors under femtio- och sextiotalen då industrierna gick bra och man hade ”råg i ryggen”, då det sjöd av myllrande aktivitet och nybyggen likt snabbväxande energiskogar.
Rent hypotetiskt hade det kunna se lika illa ut för Sunne, eller mycket sämre, som för andra småorter i Värmland och den övriga svenska landsbygden. Men en sak som Sunnebor varit duktiga på länge är historieberättande. Nu tänker ni kanske att jaha jaha, hoho hoho, en och annan författare kan väl inte rädda en bygd? Nej.
Men ni vet hur saker och ting börjar gro och så börjar folk snacka om det och så skapas ett varumärke. Andra långgatan i Göteborg är ett sådant exempel. Länge var den en sjaskig bakgata som man helst ville undvika en lördagskväll. Där höll buset till. Men sen öppnade en hipp ”inne-bar” och en till och en till. Idag är det en av de mest attraktiva gatorna i Göteborg med en egen festival-dag. Även Österlen i Skåne har fått en liknande kultstämpel. Alla vill bo på Österlen och odla persikor och stockrosor längs en solig skånelänga som även fungerar som B&B.
Att alla vill till Österlen vet man ju vid det här laget, men häromdagen sa en sån där hipp journalist till mig – ni vet en sån med koll på vad som gäller – att han har hört att ’fler och fler söker sig till Sunne’. Jag hurrar och tar det som ett direkt tecken på att vi befinner oss i det där sluttande planet rakt ner i paradisdalen. Jag menar att Sunne inte bara är duktiga på att starta nya företag, utan också på att bygga upp en bra story. En story med förankring både i historien och i framtiden.
Sagolika Sunne börjar samla på sig en status av smältdegel för olika typer av konstnärskap där Selma utgör en solid bas för story branding. Här vill ’high bohemians’ bosätta sig och låta sig inspireras av mystiken kring den glittrande långa Löven. Här spelar man massa boll. Här har man sitt eget Silicon Valley i Broby – Graphic Valley - där det fullkomligen kokar av entreprenörskap.
För den som läst professor Richard Floridas The rise of the Creative Class framstår Sunne som ett skolboksexempel på hur man skall locka till sig folk och pengar genom att bygga på det Florida kallar de tre T:na: Talang, Tolerans och Teknologi.
Sunneborna har helt enkelt ett bra självförtroende och det är en ingrediens vars vikt inte skall underskattas. För att göra Sunne än mer attraktivt är det är egentligen bara några saker jag vill justera. Jag ställer dem som frågor:
1. Varför är det ICA och Coops parkering man ser och inte Fryken när man passerar genom Sunne?
2. Varför sitter Selma bredvid Sibylla? Det är absurt.
3. Varför måste man vänta i Kil i över en timme om man kommer med anslutande tåg söderifrån, för att ta sig hem? Undrar Göteborgs-pendlare 1-3 dagar i veckan.
/Jenny Högforsen
Personligen anser jag att man ofta nuförtiden benämner egenföretagare eller allmänt fiffiga personer som entreprenörer. I min värld är entreprenör istället en funktion, något man kan vara i ett visst skede, men inte ett yrke. (Se exempelvis Joseph Schumpeters definition) Men skit sak samma. Jag tänker hursomhelst att det är bra för Sunne att det är så, att det pratas både fotboll och entreprenörskap för det tyder på att här finns både kultur och framåtanda, något som jag tror är och har varit avgörande för att Sunne är en av få orter i Värmland som inte avfolkas. Eller som Nils Ahlqvist skrev tidigare här på Sunnebloggen: en ”var kreativ och spotta i nävarna-kultur”.
Vad är det som gör att Sunne växer medan alla de där forsarna (Munkfors, Hagfors, Storfors) avfolkas lite till för varje år? Välkända skillnader är ju hur Sunne präglats av småskalighet och inte i någon epok varit lika beroende av en enda stor industri. Sunne har inte på samma sätt haft glansdagar likt Filipstad och Munkfors under femtio- och sextiotalen då industrierna gick bra och man hade ”råg i ryggen”, då det sjöd av myllrande aktivitet och nybyggen likt snabbväxande energiskogar.
Rent hypotetiskt hade det kunna se lika illa ut för Sunne, eller mycket sämre, som för andra småorter i Värmland och den övriga svenska landsbygden. Men en sak som Sunnebor varit duktiga på länge är historieberättande. Nu tänker ni kanske att jaha jaha, hoho hoho, en och annan författare kan väl inte rädda en bygd? Nej.
Men ni vet hur saker och ting börjar gro och så börjar folk snacka om det och så skapas ett varumärke. Andra långgatan i Göteborg är ett sådant exempel. Länge var den en sjaskig bakgata som man helst ville undvika en lördagskväll. Där höll buset till. Men sen öppnade en hipp ”inne-bar” och en till och en till. Idag är det en av de mest attraktiva gatorna i Göteborg med en egen festival-dag. Även Österlen i Skåne har fått en liknande kultstämpel. Alla vill bo på Österlen och odla persikor och stockrosor längs en solig skånelänga som även fungerar som B&B.
![]() |
Råg i ryggen? |
Att alla vill till Österlen vet man ju vid det här laget, men häromdagen sa en sån där hipp journalist till mig – ni vet en sån med koll på vad som gäller – att han har hört att ’fler och fler söker sig till Sunne’. Jag hurrar och tar det som ett direkt tecken på att vi befinner oss i det där sluttande planet rakt ner i paradisdalen. Jag menar att Sunne inte bara är duktiga på att starta nya företag, utan också på att bygga upp en bra story. En story med förankring både i historien och i framtiden.
Sagolika Sunne börjar samla på sig en status av smältdegel för olika typer av konstnärskap där Selma utgör en solid bas för story branding. Här vill ’high bohemians’ bosätta sig och låta sig inspireras av mystiken kring den glittrande långa Löven. Här spelar man massa boll. Här har man sitt eget Silicon Valley i Broby – Graphic Valley - där det fullkomligen kokar av entreprenörskap.
För den som läst professor Richard Floridas The rise of the Creative Class framstår Sunne som ett skolboksexempel på hur man skall locka till sig folk och pengar genom att bygga på det Florida kallar de tre T:na: Talang, Tolerans och Teknologi.
Sunneborna har helt enkelt ett bra självförtroende och det är en ingrediens vars vikt inte skall underskattas. För att göra Sunne än mer attraktivt är det är egentligen bara några saker jag vill justera. Jag ställer dem som frågor:
1. Varför är det ICA och Coops parkering man ser och inte Fryken när man passerar genom Sunne?
2. Varför sitter Selma bredvid Sibylla? Det är absurt.
3. Varför måste man vänta i Kil i över en timme om man kommer med anslutande tåg söderifrån, för att ta sig hem? Undrar Göteborgs-pendlare 1-3 dagar i veckan.
![]() |
Varför sitter Selma bredvid Sibylla? Det är absurt. |
/Jenny Högforsen