"Jag har tagit studenten!"

”För jag har tagit studenten, fy fan vad jag är bra”. Och i det ligger det verkligen en hel del sanning. När man är bokstavsstinn som jag händer det mellan varven att jag trampar i gräddtårtan och oftast plaskar det till i nosen på mig. Ibland lite mindre och ibland riktigt rejält som det här när jag tjatade till mig ett hopplöst äktenskap som givetvis slutade i skilsmässa. Men det kom något fantastisk ut detta nämligen min äldsta dotter Lotta.

Där stod jag ensam med en baby och en oavslutad utbildning. Det var bara att ta tjuren vid hornet, gå till rektorn och fråga om det var möjligt att få börja skolan igen …

Han lutade sig tillbaka och sa med ett leende: ” Jag har väntat på att du skall dyka upp. Men om du inte skall gå om andra ring måste du läsa upp dina betyg i tyska, franska och matte. Matten beror på att under de två åren du varit borta har vissa avsnitt tillkommit som du inte läst …”

Det var bara att knalla hem till mamma och vi kom överens om att jag skulle plugga som bara den och tenta under sensommaren och hon skulle hjälpa mig med Lotta … Gissa om jag lade ner hela min själ i studierna och det var inte vem som helst som hjälpte mig med språken utan självaste katolska prästen i Gävle.

Det hela gick lysande och med stolthet började jag tredje ring, distributionsteknisk linje hösten 1965 och i maj 1966 var jag en mycket, mycket lycklig nybakad student.

Min dotter Lotta var med på studenten

Självklart var Lotta med och firade sin mamma … På den tiden var det inga flakåk utan vi promenerade tillsammans hem till mamma/mormor, och sen var det bara att vänta på att betygen skulle landa i brevlådan. Och dom gick inte av för hackor vill jag lova.

Psykologi och Flugornas herre


Jag fick nämligen premium för att ha förbättrat mina betyg så fantastiskt mycket från andra ring. På den tiden var man tvungen att göra ett specialarbete för att få ut sina studentbetyg. Jag valde psykologi och Flugornas Herre med analys av ledarskap vilket jag har haft otrolig nytta av i mitt arbete.

Arbete ja … Det här med lärarbrist är inte något nytt i vår herres hage. Skolorna stod i kö för att anställa oss nybakade studenter och jag var inte sen att nappa på ett erbjudande. Dock blev min lärarbana mycket kortvarig. Jag och rektorn kom överens om att det här med undervisning inte var något för mig.

Det var bara att göra det jag var utbildad för. Delvis vill säga; sekreterarjobb verkade glamoröst så det hoppade jag på, men efter att ha virkat ett överkast under arbetstid i brist på sysselsättning, fick jag nog, gifte mig igen och fick barn och skilde mig. Attans här går det undan i svängarna! Dags att söka jobb – igen.

Platsjournalen inhämtades och jag läste och begrundade. Det måste vara något med fart och fläkt. Konferensvärdinna, hm, kan det vara något månne, ja, ja, ja.

Hotellvärlden se upp! För här kommer jag … Och är ni nyfikna på fortsättningen så kommer mer i morgon … Tjohej

/Kristina

Kommentarer

Populära inlägg