AKKAdemin – från klassiskt Konferenshotell till framtidens Kompetenshotell

Om vi ser till varumärkesbyggnad och verksamhetsinriktning, så är det ingen hemlighet att utvecklingsprojekten för Quality Hotel Selma Lagerlöf (QHSL) hade lyst med sin frånvaro de senaste 10 åren och att vi ur ett utvecklingsperspektiv hade hamnat lite på efterkälken vad gäller innovationer och utveckling. I den tuffa konkurrenssituation som råder gav detta negativa konsekvenser för både beläggning och snittpriser, med bristande lönsamhet som direkt påföljd. Som leisurehotell fungerar vi utmärkt, och har gjort under en längre tid, med stor framgång på många paket och bra helgbeläggning året om. Det klassiska konferenshotellskonceptet var dock något vagt, men fungerade någorlunda väl tack vare ett mycket väl inarbetat varumärke och en välkänd produkt.

…då föddes en idé. Selma Lagerlöf var inte bara en författare, utan utbildad lärarinna. Kunde det finnas något där som vi kunde jobba vidare på?

Grundtanken var att utgå från fyra hörnstenar. Det är enkelt att visualisera, enkelt att förklara och det finns även en mycket tydlig symbolik i begreppet ”fyra hörnstenar” som är värdefull så ett nytt tänkande ska implementeras i en verksamhet.

För att gå vidare med projektet var det av betydelse att utröna följande två frågor:
- Vad kan vara av sådant intresse för omvärlden att det röner uppmärksamhet och får stark genomslagskraft?
- Vad är lätt att applicera på befintlig verksamhet och som samtidigt ökar vår lönsamhet?

Det som kan konstateras blir allt viktigare inom de flesta organisationer är att stärka, utveckla och behålla kompetensen i organisationen. Samtidigt är någon form av kompetensutveckling till 99 % anledningen till att våra kunder genomför konferenser på anläggningen. Det som vi i detta sammanhang tillhandahåller är en av fyra väggar avgränsad yta där de konfererar, en plats för vila samt möjlighet till påfyllning av energi och näring. Vad är det som säger att QHSL inte kan vara en totalleverantör av kompetenstjänster, och det med ett genomtänkt verktyg samt ett uppbyggt nätverk av kunskapsleverantörer. Vår målsättning kan då vara att med ett komplett utbud av kunskap, tillämpningsövningar, och behovsanalyser, erbjuda våra kunder en konkret och sammanhållen idé om kompetensutveckling.

Fyra nya hörnstenar
Tanken är att bygga verksamheten kring fyra hörnstenar, har nämnts tidigare och dess fördelar är flera. Förutom att detta är ett utomordentligt sätt att visualisera ett nytt koncept, finns det även fördelar med att använda detta tankesätt inom företaget.

De tänkta fyra hörnstenarna för QHSL i utvecklingen av Sveriges första Kompetenshotell är uppbyggda enligt följande:

Attityd
Energi, mod och begeistring är ledorden inom Choice Hotels, och ”Glädje – helt enkelt” är den strof som används inom Quality hotellen. Genom att vara unikt bra på att sprida denna känsla, genom att vara de främsta företrädarna för ledorden och genom att ständigt ge våra gäster ett tillskott av positiv energi, ska QHSL vara starkt förknippat med skratt, glädje, värme och energi. Målet ska vara att varje gäst som lämnar hotellet, ska med vår försorg göra det lite gladare än när man klev in.

Vi ska dock inte bara ge av oss själva, utan i samverkan med prestationspsykologer, mentala rådgivare och inspirerande föreläsare erbjuda en meny av möjligheter kring hur man bygger positiva prestationsmiljöer och vinnande lag. Via hela kurser och enstaka övningar, ska vi bistå med ett verktyg som kan ge varje möte extra inspiration. Vår samarbetspartner Edvisor tillhör de ledande i landet och det ligger helt i linje med vår ambitionsnivå.

Här jobbar vi även med instrument för att förstå organisationens individer och vilka behov de har. Grundtanken är att om vi inte förstår de människor vi jobbar med, vad de har för behov, vilka drivkrafter de har och hur de mår, kan vi omöjligt utveckla dem på ett optimalt sätt. För att utveckla och optimera varje individ, måste man först av allt förstå och möta dem för att föra dem vidare.

Här finns möjlighet att undanröja alla de störmoment som kan omöjliggöra ett optimalt kunskapsintag för en individ. Vi har även möjlighet att ta reda på hur varje individ vill utvecklas eller hur en grupp är sammansatt. Vi förstår samtidigt vilka behov en grupp eller organisation har vad gäller komplettering av kompetens eller personligheter.

Aktivitet
Den andra hörnstenen är att skapa och utveckla ett eget aktivitetsutbud, där vi jobbar med en bred meny av blandade aktiviteter och övningar. Tanken med denna hörnsten är att våra samarbetspartners i de andra hörnstenarna, ska bistå med utveckling och framtagning av nya övningar och aktiviteter. Dessa ska i kombination med vissa av våra befintliga, kunna erbjudas kunden som en tillämpningsövning av det teoretiska budskapet i våra föreläsningar och utbildningar. Om föreläsningen handlar om kommunikation, då ska man kunna bryta föreläsningen för att genomföra en kommunikationsaktivitet. Efter utförd övning, kan föreläsaren göra återkopplingar till vad som hände under den praktiska övningen. Vi har helt enkelt ett verktyg där vi kan omsätta teori till praktik, och därmed omsätta ny kunskap till kompetens.

I vårt nya aktivitetsutbud finns även körsång, dansaktiviteter, musik quiz, teatersport, berättarövningar, måltidsupplevelser som ”Nils Holgerssons underbara matresa genom Sverige” och mycket mer. Borta är den enahanda fokuseringen på traditionella aktiviteter. Istället finns aktiviteter som inspirerar och utvecklar, lär och ger mervärden.

Målet är att vårt aktivitetsutbud ska bli vårt kanske viktigaste säljargument, om vi kommer dithän att vi är bäst i landet på att erbjuda övningar som förstärker konferensens mål och syfte.

Vi kan även erbjuda analyser som testar personer gentemot olika personligheter, till exempel säljares färdigheter att möta människor eller som ett delverktyg i en rekryteringsprocess.

Kunskap
Detta är hörnsten nummer 3, den mest konventionella och kanske den mest grundläggande vad avser kompetensutveckling. I denna hörnsten handlar det om den rena kunskapen som ska implementeras på individen, gruppen eller organisationen. Det kan handla om säljutbildning eller ledarskap, det kan handla om kommunikation som är både verbal, skriftlig och digital, och det kan även handla om service eller juridik. Kort sagt, i denna hörnsten avser vi att genom nätverket tillhandahålla alla former av kunskap som våra kunder och vår målgrupp efterfrågar.

Via samarbetet med framstående organisationer som Karlstads Universitets uppdrags AB, Försvarshögskolans ledare och föreläsare, BSG Utveckling och flera andra kan vi erbjuda en spännande mix av utbildningar, kurser och föreläsningar. Genom en nära dialog med Karlstad Universitet blir vi första hotellet i den svenska mötesindustrin som kan erbjuda möjligheten till kurser med högskolepoäng. Med Utvecklande Ledarskap och föreläsningar från Försvarshögskolan har vi tillgång till några av de mest högkvalitativa utbildningar som finns att tillgå. Med dessa som bas bland våra samarbetspartners, ger det oss en tyngd och en akademisk trovärdighet som i mångt och mycket saknar motsvarighet.

Kultur
I den fjärde och sista hörnsten kommer ordet Kultur. Vi har idag en rik flora av upplevelser i närområdet, och kan erbjuda ett nära nog unikt utbud. Kultur behöver dock inte bara vara konst, litteratur, musik och teater, det kan ju vara allt från danskultur och företagskultur till matkultur och skräpkultur. Via ett rikt och kundanpassat kulturutbud, kan vi tillföra en unik ingrediens till kunder och samarbetspartners. Vi kan förändra middagar från näringsintag till en sinnlig upplevelse, vi kan erbjuda rekreation och inspiration i pauser via utställningar och annat.

De fyra nya hörnstenarna bildar tillsammans:
Attityd – Kunskap – Kultur - Aktivitet

Det vill säga AKKA, och därmed har vi fått en bra anknytning till Selma Lagerlöf.

Det som ska understrykas är att Quality Hotel Selma Lagerlöf inte ska jobba med detta, då vår profession är att erbjuda en bra arena där detta kan utföras. Vi har även en bra organisation för att koordinera hela processen, en säljkår som kan sälja produkterna och många års erfarenhet av vilka marknadskanaler som är lämpliga att använda. QHSL ska istället bygga upp ett nätverk av professionella, målmedvetna och seriösa leverantörer av dessa tjänster, vilka förstår och är intresserade av möjligheterna med detta nätverk. För att använda AKKA´s anknytning till Selma Lagerlöf och hörnstenarna, och koppla detta till ett starkt namn för kunskap och utveckling, får nätverket namnet: AKKAdemin.

AKKAdemin blir även det namn under vilket nätverket ska marknadsföras och det varumärke som kommer att kommuniceras ut till marknad, målgrupper, press och andra intressenter.

Sedan detta lanserades 2008 har vi genomfört ett flertal kurser via AKKAdemin, som har genererat ca 900 rumsnätter till hotellet. Vi har fått en hel del massmedial uppmärksamhet och vi har fått några trogna samarbetspartners som inte bara levererar gäster till hotellet. De bidrar aktivt till den fortsatta utvecklingen genom aktiv feedback och tips på fortsatt produktutveckling.

Kommentarer

Populära inlägg